AchtergrondNieuws

Operadagen Rotterdam reikt awards uit

Voor het derde jaar organiseerde Operadagen Rotterdam een awardshow. Het GALA! weerspiegelde de breedte van het jaarlijkse festival voor opera en muziektheater. Presentator was YMP (YoungMichPoetry), woordkunstenaar en hiphopartiest, en de muziek ging van eigentijdse pop naar oude vocale muziek. Claron McFadden kreeg een oeuvreprijs.

De winnaars van de Operadagen Awards 2019. (© Operadagen Rotterdam)

Met de awards op het jaarlijkse GALA! eert Operadagen Rotterdam artiesten, musici en makers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van hedendaagse opera en muziektheater. Gevestigde namen en aanstormend talent komen in aanmerking voor de prijzen, die door een adviescommissie worden toegekend. Naast festivaldirecteur Guy Coolen maakten dit jaar onder anderen Leonie Clement (Festival CEMENT) en Hans Bruneel (LOD muziektheater) deel uit van de jury.

Sopraan Claron McFadden ontving een oeuvreprijs voor het werk dat ze op en rond de muziektheaterpodia doet. De laatste jaren was ze ambassadeur van Operadagen Rotterdam en presenteerde ze spraakmakende voorstellingen. Pierre Audi zou de award overhandigen, maar de werkzaamheden aan aus LICHT in Amsterdam verhinderden zijn aanwezigheid. Hij prees in een verklaring McFaddens eigenheid. “Future generations can look at your work as a towering example of what it takes to become Claron McFadden. Thank you from the bottom of my heart.”

Collega’s van McFadden feliciteerden haar in korte video’s. Theatermaker Josse de Pauw zei: “You’re special”, componist Michel van der Aa vond de zangeres “erg 21ste-eeuws” in haar werk, dat muziek- en theatergrenzen doorbreekt, en collega Nora Fischer vertelde zeer geïnspireerd te zijn door het werk van McFadden.

Ook de jonge bariton Michael Wilmering kreeg een award uitgereikt. “Naast het grote talent dat Wilmering als concert- en operazanger telkens weer laat zien, is het bijzonder hoe hij zijn vakmanschap en ambities uit weet te breiden richting andere terreinen”, zo luidde het oordeel van de adviescommissie.

Vorig jaar was Wilmering samen met de uit Syrië gevluchte danser Ahmad Joudeh op Operadagen te zien met de voorstelling Grenze(n)loos. De jury noemde “de all-round benadering van Wilmering een voorbeeld voor de zeggingskracht en expressiemogelijkheden van vocalisten vandaag de dag”. Na een optreden met de aria van Junior uit A Quiet Place van Bernstein dankte Wilmering de jury. Hij legde de nadruk op vrijheid, “vrijheid voor iedereen om te leven zoals hij of zij wil”.

“Er is te veel aan de hand in de wereld, we kunnen niet anders dan urgente kunst maken over actuele vraagstukken”, zo verwoordde directeur Tido Visser de missie van het Nederlands Kamerkoor, dat ook gehuldigd werd. De adviescommissie stelde in de toelichting op de award: “Het Nederlands Kamerkoor behoort al ruim tachtig jaar tot de wereldtop. Het staat vanaf het prille begin bekend om zijn avontuurlijke en vernieuwende koers: met het uitzetten van opdrachten aan grote componisten en jong talent, en met de ontwikkeling van nieuwe vormen. Het Nederlands Kamerkoor blijft een avontuurlijke standaard zetten voor vocale ensembles wereldwijd.”

Er waren ook awards voor de Rotterdamse jazzzangeres Ntjam Rosie, muzikant/performer Joost Maaskant (Maask), muziektheatermaker Karlijn Hamer en regisseur Fabrice Murgia.

Vorig artikel

Overvloedige pracht in Falvetti’s Diluvio

Volgend artikel

UNLOST: melancholie verbindt

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.