AchtergrondNieuws

Stem nu: Schaunard Award 2019

Place de l’Opera reikt dit jaar voor de zevende keer de Schaunard Award uit. Vijftien operakenners nomineerden twaalf artiesten voor de prijs. Het is aan u als lezer om de winnaar te kiezen. Stem nu!

Pierre Audi is genomineerd voor het megaproject aus LICHT. (© Sarah Wong)

De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld. Zonder hem was de kerstfeestelijkheid in de tweede akte niet te betalen geweest.

Dit jaar is de Schaunard Award gewijd aan de ‘beste individuele prestatie van het jaar’. Wie leverde in 2019 een onvergetelijke prestatie in een opera- of muziektheatervoorstelling in Nederland? Vijftien operarecensenten en -kenners nomineerden een artiest (zanger, musicus, regisseur, dirigent, etc). Daar kwam een shortlist met twaalf namen uit.

U als lezer kunt bepalen wie de eer uiteindelijk ten deel valt door hieronder eenmaal uw stem uit te brengen op één van de genomineerden. Stemmen kan tot donderdag 26 december 12.00 uur. De winnaar wordt op vrijdag 27 december bekendgemaakt. De namen staan in alfabetische volgorde.

[Deze poll is gesloten]

Pierre Audi werd door twee kenners genomineerd voor de award. Audi, dertig jaar lang artistiek directeur van De Nationale Opera, realiseerde dit jaar het megaproject aus LICHT, een greep uit de immense operacyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen. “Waarlijk onvergetelijk”, vond muziekjournalist Frits van der Waa. Audi was ook betrokken bij de première van Fin de partie. Beide producties zijn genomineerd voor de titel Opera van het Jaar 2019.

Naomi Beeldens is genomineerd voor haar rol in Harriet, een opera over de Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijder Harriet Tubman. De voorstelling was dit jaar tijdens Operadagen Rotterdam te zien. Beeldens maakte als sopraan deel uit van het jongezangersensemble Living Voices van Operadagen Rotterdam.

In de recente Opera Zuid-productie van Die Zauberflöte zong Lilian Farahani de rol van Pamina. Place de l’Opera-recensent Franz Straatman nomineerde haar. Hij schreef na de première: “Een powervrouw. Zo loopt, acteert en zingt Lilian Farahani ook. (…) Farahani wist tegelijk in haar sopraan ook een mooie uitdrukking van vertwijfeling te leggen.”

Lilian Farahani is genomineerd voor haar ‘powervrouw-vertolking’ van Pamina in Die Zauberflöte bij Opera Zuid. (© Joost Milde)

DNO bracht in zijn Opera Forward Festival de wereldpremière van Caruso a Cuba, een nieuwe opera van Micha Hamel. De titelrol werd gezongen door de Spaanse tenor Airam Hernández. Hij combineerde “belcanto, hartstocht en acteren op schitterende wijze”, aldus Place de l’Opera.

Kenneth Montgomery dirigeerde dit jaar Don Giovanni bij het Orkest van de Achttiende Eeuw. Journalist Paul Korenhof nomineerde hem voor “een halve eeuw (!) enorme en onvergetelijke bijdragen aan het Nederlandse operaleven, met als eerste onvergetelijke hoogtepunt Cavalli’s L’Ormindo in december 1970, uitgroeiend tot een meerdere malen herhaalde ’tophit’ van de Nederlandse Operastichting, tot en met zijn muziekdramatisch steeds weer bezielde en prachtig gerealiseerde Mozart-cyclus bij het Orkest van de Achttiende Eeuw”.

De Nederlandse schrijver en acteur Ramsey Nasr schreef dit jaar Dood in Venetië voor het Koninklijk Concertgebouworkest en het Internationaal Theater Amsterdam. Hij speelde zelf ook de hoofdrol van Gustav von Aschenbach. “Ik bewonder Nasr enorm vanwege zijn multitalenten: steengoede acteur, erudiete schrijver en levendige persoonlijkheid”, stelt muziekjournalist en Place de l’Opera-redacteur Rudolf Hunnik, die hem nomineerde.

Kathinka Pasveer speelde vanuit de Stockhausen Stiftung een sleutelrol in aus LICHT. “Aan aus LICHT hebben ontelbaar veel mensen en organisaties meegewerkt”, zegt Place de l’Opera-redacteur François van den Anker. “Aan de uitvoeringen ging een omvangrijke voorbereiding vooraf door onder anderen Renee Jonker van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Er was indrukwekkend beeld van Pierre Audi, maar aus LICHT was op de eerste plaats een geluidsevenement. Daarom nomineer ik Kathinka Pasveer, die de muzikale leiding had.”

De Georgische mezzosopraan Anita Rachvelishvili werd tweemaal genomineerd voor haar vertolking van Santuzza in Cavalleria rusticana, de seizoensopener van DNO. “Adembenemend spannend”, vond Place de l’Opera haar. “Ze ontlokte met haar grote, krachtige stem een terechte orkaan.”

Anita Rachvelishvili beleefde als Santuzza een triomf bij De Nationale Opera. (© DNO 2019)

Vaughan Schlepp was dit jaar onder meer actief bij Opera Nijetrijne, waar hij de muzikale leiding had over Salieri’s komische opera La Grotta di Trofonio, bewerkt tot de Nederlandstalige voorstelling Trofonio’s Erfenis. “Een briljante bewerking van deze vergeten opera van Salieri”, vindt Max Arian van De Groene Amsterdammer.

Dirigent Markus Stenz beleefde een zeer succesvol jaar. Hij was niet alleen dirigent bij de Nederlandse première van Fin de partie bij DNO, maar leidde ook de geprezen uitvoering van Die Gezeichneten bij de NTR ZaterdagMatinee, de reden dat hij voor de Schaunard Award genomineerd is. Stenz nam in juni afscheid van het Radio Filharmonisch Orkest, waar hij zeven seizoenen lang chef-dirigent was. Die Gezeichneten was wat Place de l’Opera-redacteur Lennaert van Anken betreft “een fenomenaal afscheid”.

Sopraan Elena Tsallagova zong in juni de rol van Mélisande in Olivier Py’s nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij DNO. Journalist Thea Derks vond haar “the ideal Mélisande with her pure, unadorned voice and girlish appearance”, schreef ze op haar blog Contemporary Classical.

De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek was dit jaar in één van haar toprollen te beleven: Sieglinde in Die Walküre. In maart zong ze de partij al bij de Metropolitan Opera in New York, live te zien in bioscopen in Nederland, en in november volgde een vertolking bij DNO, waar ze veel indruk maakte.

Vorig artikel

Stem nu: Opera van het jaar 2019

Volgend artikel

Winterreise met te veel dramatische expressie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.