Cité de l’Opera: Thomas, Thomas en Sean
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 233.
Laurence kijkt om
Soms gaat bij de laatste voorstelling van een serie het doek dicht en hoor je in de zaal het gejoel van de castleden, die op hun eigen manier het einde markeren van een intensief werkproces. Het gebeurde vast ook op de slotavond van L’Orfeo bij de Nederlandse Reisopera.
And just like that, my time with @Reisopera is done ✅ – I can honestly say it’s been the most incredible and transformative couple of months for me. It was a privilege to be surrounded by beautiful, inspiring colleagues in a project that helped me grow so much. X pic.twitter.com/DeZn9qAc7d
— Laurence Kilsby (@laurence_kilsby) February 23, 2020
Two boys
De Britse krant The Guardian bracht een dirigent en een componist samen. ‘Getting a pope and president together could hardly require more meticulous preparation.’ Simon Rattle, net opa geworden, en componist Thomas Adès, die als 48-jarige nog niet veel zin heeft om na te denken over het Barbican-feestje als hij 50 wordt.
‘You’re one of the more normal composers’: Simon Rattle and Thomas Adès swap notes https://t.co/CMTInvWBXg
— Matthew Rose (@roseandfriends) February 23, 2020
If only
We gaan vast kaarten bestellen.
Considering putting a recital together called “Fat Broads and Horse-Faced Lesbians” to honor the don’t-give-a-&$!?-what-you-think women who have empowered others by their own badass example…
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) February 23, 2020
Strong, happy and healthy
Lisette werkt hard, vindt dat niet erg en blijft blij. Deze week staat ze in La traviata bij de Metropolitan Opera.
Absolutely GORGEOUS day for a long run in Central Park! I am feeling tired after a long intense week of Traviata rehearsals @MetOpera but you know what? I am strong, happy, and healthy. I count my blessings every day! pic.twitter.com/5Vnoj7tajf
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) February 23, 2020
Frosch op orkaankracht
Veel liefhebbers uit 020 reisden afgelopen zondag naar Rotterdam voor Die Frau ohne Schatten. Het werd een evenement.
Incredible, phenomenal and emotional performance by a impeccable cast! Die Frau ohne Schatten @deDoelen. Bravi! pic.twitter.com/kIkpunlBmX
— Dido Regina (@didoregina) February 23, 2020
Wereldwijd
Het Coronavirus treft ook Italiaanse operahuizen.
Now Parma too: in compliance with measures being put in place across the Emilia-Romagna region aimed at restricting the spread of Coronavirus, the Teatro Regio @RegioParma has announced it is closing to the public until March 1. pic.twitter.com/t7psC18LH5
— Opera magazine (@operamagazine) February 23, 2020
Hampson met Sinfonietta
Bariton Thomas Hampson was terug bij Amsterdam Sinfonietta.
The final concert on my tour with the @Ams_Sinfonietta & @candidathompson is tonight at @muziekgebouw in Amsterdam. I hope you enjoy watching this clip – filmed at our recent performance in Moscow – as much as we have enjoyed performing together again.
🎟 https://t.co/EDuQZryTo9 pic.twitter.com/DYMD9ztku9
— Thomas Hampson (@thomashampson) February 21, 2020
Opera en psyche
Als een operaproductie de ondertitel ‘anatomisch theater van de psyche’ krijgt, komt de interesse ineens ook uit een andere hoek.
Opera Melancholica https://t.co/amx3cC1RSn via @medischcontact
— Hanneke van den Berg (@stressbalance) February 15, 2020
Bas im Revier
De Nederlandse bariton Bastiaan Everink zingt in Gelsenkirchen de rol van Don Carlos di Varga in La forza del destino. Komende tijd nog te zien.
Tosender Applaus für einen großen Verdi! Danke allen, für eine mitreißende “Macht des Schicksals“ @npwestfalen #bravitutti #mir_forza https://t.co/k6pC50cPwX #MichaelSchulz pic.twitter.com/siS0dArepn
— MusiktheaterImRevier (@MiRimPott) February 22, 2020
Freaks like Nina
Met OperaWire sprak tenor Stuart Skelton over het zingen van Wagner-repertoire. Daar moet je beslist niet te vroeg mee beginnen, meent Skelton: ‘The whole concept of a dramatic voice in the early 20s is completely nonsense, except for the exceptional freaks of nature, like Nina Stemme or Birgit Nilsson.’
Check out our interview with Stuart Skelton on Wagner! https://t.co/A8SMpG6aaZ
— Operawire (@OperawireNews) February 22, 2020
Girls in Londen
Overal ter wereld worden de seizoensprogrammeringen van concertzalen en operahuizen voor 2020/2021 bekend. In Londen komt een uitvoering van Girls of the Golden West onder leiding van de componist. John Adams dirigeert onder anderen de castleden die er ook een jaar geleden in Amsterdam bij waren: Julia Bullock, Davóne Tines en Paul Appleby.
Thrilled to learn that @HellTweet’s most recent opera, ’Girls of the Golden West’ (2017) will be a part of the @BarbicanCentre 20/21 classical season. Performed by @BBCSO & @BBCSingers, conducted by the composer, this is a must!!! #AdveturesInMusic https://t.co/mdrYuyxTIo
— Jari Kallio (@KalliJari) February 25, 2020
#Zinin
Het programma voor het komende seizoen van De Nationale Opera is gepresenteerd. Tenor Sean Panikkar kan niet wachten. Hij is nu ook in Amsterdam, voor zijn rollen als Jack O’Brien en Tobby Higgins in Mahagonny.
Oedipus @DutchNatOpera next season! pic.twitter.com/BmQIb4XOY1
— Sean Panikkar (@seanpanikkar) February 24, 2020
Panikkar komt net uit Londen, waar hij in Carmen bij het Royal Opera House zong. Reizen is zeker voor tenoren een lastig deel van het vak.
On my way to Amsterdam to begin rehearsals for Mahagonny. Yes, I know I look like a weird opera ninja when flying. Hood up, Vogmask on, Germbana over the mask, entire area sanitized… 👍🏾@DutchNatOpera pic.twitter.com/tVJInjuKeV
— Sean Panikkar (@seanpanikkar) February 16, 2020