Cité de l’Opera: Lenny, Noah en Catherine
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 234.
Lippen singen
Op het programma voor het seizoen 2020/2021 van De Nationale Opera staat voor het eerst sinds lange tijd operette. In 1951 zong Henk Angenent de rol van Danilo, volgend jaar neemt Thomas Oliemans de partij op zich. Albert Mol deed indertijd de choreografie.
Bovendien, het is dan wel even geleden, maar zelfs Die Lustige Witwe is er niet voor het eerst! pic.twitter.com/kMf0IIlAn6
— Pieter van Nes (@pieterabvannes) February 26, 2020
Emo-exploitatie
Camera klaar? Geluid klaar? Janken maar!
Robbert voelt liefde door te luisteren naar Rimski-Korsakov. Wil jij net als Robbert ook liefde voelen? Luister zelf en ervaar de kracht van klassieke muziek.
— Concertgebouworkest (@ConcertgbOrkest) January 29, 2020
Quote van Lenny
Leonard Bernstein is al vaak geciteerd, maar voor iedereen die nu een muziektheaterproductie maakt, een rol instudeert of de badkamer aan het tegelen is, kan herhaling geen kwaad.
“To achieve great things, two things are needed; a plan, and not quite enough time” – Leonard Bernstein #MondayMotivation pic.twitter.com/uts5FKmBdT
— BBC Philharmonic (@BBCPhilharmonic) March 2, 2020
Toeval
Of toeval bestaat, hangt vermoedelijk van het toeval af. Iestyn Davies maakte het mee.
I walk off stage @MetOpera having performed Agrippina and walk into the subway at 66th street and MARTIN the busker is playing my first aria!!!!?!?Complete coincidence.What are the chances? I gave a generous donation. @JoyceDiDonato @kate_mezzo @brendaraesings @roseandfriends pic.twitter.com/WnGtGEzyKh
— (@iestyn_davies) February 29, 2020
Opera met uitleg
Inclusief zijn heeft veel kanten. Slechtzienden helpen van een opera te genieten is één van die kanten.
Nederlandse primeur: de allereerste opera met live #audiodescriptie door #blindentolk! Op 16 april in Theater Carré bij de komische opera Bruid Te Koop! van de Nederlandse Reisopera. De opera is in het Nederlands! Info: https://t.co/fcErvCY8F2@theatercarre pic.twitter.com/mVzwGBF794
— Komt het Zien! (@komthetzien) February 18, 2020
Boe
Eén van de leukste aspecten van moderne opera is de spanning die opbouwt rond het slotapplaus, als de regisseur opkomt. Hoeveel boeroepers zijn er en hoe hard roepen ze? Het blijkt er allemaal bij te horen.
How much booing was there? Worst I’ve heard was at the Tcherniakov Troyens in Paris last year, but he seemed to relish it. I’d feel utterly ridiculous booing, but if ’the Regie’ is so provocatively po-mo (as with Troyens) then you might say the audience was just playing its part.
— Rory Fazan (@rf_twit) March 1, 2020
Zangles
Een nuttig minicollege van zangeres en radio host Catherine Bott. ‘The key to vibrato: is all about warming your voice up and helping it carry.’
Check out first single from @HanniganBarbara @ludwiglive’s new album La Passione, out 20 March on @alpha_classics
Haydn Symphony no.49 mvt 2:https://t.co/NxpG4Qzdem— Samantha Holderness (@encore_artists) February 24, 2020
Binnenkort in Nederland
De enscenering door Francois Girard van Der fliegende Holländer reisde van Canada naar New York voor een serie bij de Metropolitan Opera. Op 14 maart is er een Live in HD-vertoning. Over een jaar landt de productie in Amsterdam. Girard zegt over zijn regie: ‘When you play it too realistically, you expose its simplicity or naïveté.’
The director of the Met Opera’s new “Flying Dutchman,” François Girard, is becoming the company’s go-to for Wagner, with “Lohengrin” to come https://t.co/v1LgMTCxE4
— New York Times Arts (@nytimesarts) March 1, 2020
Tribute
De ‘boy from Harlem’, Noah Stewart, kennen we in Nederland van zijn rol als Cavaradossi in Tosca bij de Nederlandse Reisopera.
As Black History month concludes in America, I pay tribute to all those who have paved the way for black artists in Classical Music. #Heros&Sheros ( In no particular order. )
Barbara Hendricks, soprano (1948)
Watch & Listen here: https://t.co/okcE3p43AY pic.twitter.com/ykLzB7ZdKZ
— Noah Stewart (@noahsofficial) March 1, 2020
Nog even geduld
Aanvragers van subsidie bij het Fonds Podiumkunsten horen op 3 augustus of ze geld krijgen.
Het loket voor het aanvragen van een meerjarige productie- of festivalsubsidie 2021-2024 is gesloten. Welk proces gaat het Fonds nu in? @HenriettePost geeft een toelichting. Kijk voor meer informatie over de meerjarige regelingen op https://t.co/POQPQZ6Bon. pic.twitter.com/sBEuEO135x
— Fonds Podiumkunsten (@FPodiumkunsten) March 3, 2020
Toch een virustip
Er bestaat een lijstje van uitvoeringen van de opera Parsifal op lengte. Het tempo wordt bepaald door de dirigent en volgens de lijst was Pierre Boulez met 3.38 een hele snelle. Hans Knappertsbusch deed er in 1951 bijna een uur langer over.
Wash your hands while listening to this and you’ll be fine pic.twitter.com/3xN1P3GJTJ
— Wagner & Heavy Metal (@WagnerMetal) March 3, 2020