Buitenlands nieuwsNieuws

Boos publiek onderbreekt Chénier in Madrid

Madrid beleefde vorige week donderdag een ouderwets avondje opera… Een voorstelling van Andrea Chénier werd onderbroken door het boze publiek, dat meende dat de solisten met microfoons versterkt werden.

Het Teatro Real uit Madrid had donderdagavond een veelbelovende voorstelling van Andrea Chénier op het programma staan, met bekende namen als Fiorenza Cedolins, Marcelo Álvarez en Marco Vratogna in de hoofdrollen.

De avond liep echter anders dan voorzien. Na de eerste aria van Vratogna werd het onrustig in de zaal. Diverse toeschouwers begonnen door de voorstelling heen te roepen, volgens berichten op internet omdat de solisten door microfoons versterkt werden. ‘Weg met die microfoons’ en ‘schande!’ zou er geroepen zijn.

Het boegeroep en gefluit nam zo toe dat de voorstelling gestopt moest worden. Cedolins wendde zich daarop tot het publiek en zei iets in de geest van ‘we kunnen ook naar huis gaan als jullie dat willen’.

Na overleg met de dirigent – Víctor Pablo Pérez – werd de voorstelling uiteindelijk weer hervat. Tot overmaat van ramp moest later op de avond Alvarez vervangen worden.

Of de solisten inderdaad versterkt werden, is niet helemaal duidelijk. Het operahuis liet in een kort bericht weten dat technische problemen de oorzaak waren van het vervormde geluid. Die problemen werden in de onderbreking verholpen, waarna de voorstelling door kon gaan. De live radio-uitzending moest echter gestaakt worden.

Via deze link is de radio-uitzending van het incident te beluisteren.

Vorig artikel

Hampson triomfeert in zwakke Tosca

Volgend artikel

Kijktip: Hertog Blauwbaards burcht op dvd

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

2Reacties

  1. 2 maart 2010 at 02:35

    Er gaan inmiddels tig verontwaardigde reacties de ronde op o.a. facebook. Tja… Io parlo 14 lingue bastante bene ma… yo no hablo Espagnol. Het is mij niet duidelijk WAT er werkelijk aan de hand was volgens de spaanse toeschouwer(s) en het commentaar op TRVE. Het is teveel on nu sa van acoustie”WHO THE F@CK IS DANIELMCLION” te doen maar ik stond inmiddels 48 jaar geleden op “de scene” van de Kon.Vlaamse Opera van Antwerpen en tot op heden zag (want een oogontsteking maakt het verleden tijd) ik bijna alle premieres in NL en over de hele wereld. Ik kan en deed alles BEHALVE zingen in de operawereld maar juist daarom weet ik ook iets van accoustiek…. Neem nou CARMEN van De Nederlandse Opera Stichting (!) met Marco Bakker.rt Ja… heel lang geleden dus in de Stadsschouwburg Amsterdam!(En feitelijk het einde van zijn “bühnenkarieren”. Toen was er HELAAS geen “TECHNISCHE” ondersteuning mogelijk en wat gebeurde er: Hij zong zijn aria’s links van het midden (no problem in het veel groteran de Se Circustheater Scheveningen) maar wel DE acousitisch dode plek van de SS Amsterdam en werd uitgefloten van jewelste.
    Ikzelf heb als technicus in de jaren 80 in De Meervaart Amsterdam alle klassieke concerten ELECTRONISCH via de afluistermicrofoon (voor de kleedkamers) over de omroepinstallatie op het balcon, van acoustiek voorzien! Van Theo Olof tot …. zeiden na de proef MET/ZONDER : Oooh… wat een verschil! Ja met!
    En inmiddels is in vele theaters (zonder wetenschap van artiesten en publiek) “kubstmatige” electronische acoustiek in gebruik. Het publiek merkt het pas als die electronische acoustiek wegvalt. Niet als die “KUNSTMATIGE” acoustiek “normaal” werkt!
    Daniel McLion, éérste toepasser van electronische verbetering van de acoustiek! (De Meervaart Amsterdam 1983! Daarna door de T.U. Delft commercieel ontwikkeld.)

  2. 2 maart 2010 at 02:43

    Geloof me of niet, vraag maar aan tig virtuosen die in de jaren 80 in de meervaart kwamen spelen op zondagmiddag! Mijn electronische oplossing was pas duidelijk als ze voor DEUR OPEN nog effe gingen spelen/zingen en ik weg was. (de electronische acoustiek uit) 🙂