Nieuws

Cité de l’Opera: Marjolein en Margriet

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 243.

4 mei: Sobibor begon in het Vondelpark
De koning memoreerde in zijn toespraak het werk van Jules Schelvis. Mezzosopraan Marjolein Niels zong enkele jaren geleden in de concertserie, waar Schelvis als Sobibor-overlevende zijn verhaal deed. Hier is een verslag.

Margriet over het virtuele Bevrijdingskoor
In het NPO Radio 4-programma De ochtend van 4 kreeg het virtuele Bevrijdingskoor zijn wereldpremière. Margriet Vroomans legde het uit bij de collega’s van Radio 1.

Overtuigend bewijs
Alle stellingen over het belang van kunst werden op 4 mei glorieus bewezen.

Aan de 4 mei-herdenking werkten geen nagelsalons of luchtvaartmaatschappijen mee. Wel kunstenaars.

Oude normaal
Even zorgeloos vooruit dromen dat het nieuwe normaal er dan toch uitziet als het oude normaal.

Hoopvol in Wenen
Het Theater an der Wien wordt grotendeels door Oostenrijkers bezocht. ‘Man sei im besten Sinne des Wortes Stadttheater.’ Dat geeft hoop voor intendant Roland Geyer, die kansen ziet met castleden in quarantaine en grote namen uit de stad Wenen die bij hem willen zingen.

Weinig hoop in Parijs
Heel anders kijkt de Parijse operadirecteur Stephane Lissner naar de huidige situatie. Er wordt gesproken van spelen zonder pauze, maar hoe doe je dat met vijf uur Tristan und Isolde, vraagt hij zich af. Men overweegt de geplande verbouwing te vervroegen.

Even serieus
Waar mensen giechelig spreken over een MeTootje wordt de impact van ongewenst gedrag gebagatelliseerd. Tijdig mensen bewust maken van zelfbeschikking helpt hopelijk.

Ode aan opera over racisme
De jury van de Pulitzer Prize voor muziek koos als winnaar dit jaar Anthony Davis. Hij componeerde een opera over de jongeren die werden veroordeeld voor een niet-gepleegde misdaad in Central Park. Men vond het een ‘courageous operatic work, marked by powerful vocal writing and sensitive orchestration, that skillfully transforms a notorious example of contemporary injustice into something empathetic and hopeful’.

Thuisstudie
Wie aria’s als ‘Caro nome’, ‘Il mio tesoro’ of ‘Disprezzata Regina’ studeert, krijgt online hulp van Joyce DiDonato.

Thomas over nu
Thomas Hampson over een wereld zonder volle zalen. ‘Digital is very fine, is easily accessible, and is a wonderful enhancement to our lives, but it is NO REPLACEMENT for live ART.’

Götterlockdown
Met mondkapjes over de regenboogbrug bleek geen optie.

Jonas spreekt als u uw adres geeft
U kunt het interview met Jonas Kaufmann tot 11 mei lezen, maar alleen door een link aan te vragen via e-mail.

Streamtip
Donderdag is de indrukwekkende productie van L’Amour de Loin te zien als stream van de Metropolitan Opera.

Grayson illustreerde Glynebourne
De Erasmusprijs 2020 is toegekend aan de Britse kunstenaar Grayson Perry, wiens verrukkelijke werk een paar jaar geleden uitgebreid te zien was in het Maastrichtse Bonnefantenmuseum. In 2011 ontwierp hij de omslag van het programmaboek voor het Glyndebourne Festival.

Trouble bij Opera North
Opera North toont vanaf 6 mei een opname van Bernsteins Trouble in Tahiti. Bariton Quirijn de Lang zingt de rol van Sam.

Vorig artikel

Levental en Peters lanceren Medtner-project

Volgend artikel

Seizoen Wiener Staatsoper 2020/2021

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.