Cité de l’Opera: Marjolein en Margriet
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 243.
4 mei: Sobibor begon in het Vondelpark
De koning memoreerde in zijn toespraak het werk van Jules Schelvis. Mezzosopraan Marjolein Niels zong enkele jaren geleden in de concertserie, waar Schelvis als Sobibor-overlevende zijn verhaal deed. Hier is een verslag.
De 93 jaar oude stem weerklinkt dankzij @Koning_NL “Welk normaal mens had dit kunnen bedenken? Hoe kon de wereld toestaan dat wij, rechtschapen burgers van Nederland, als uitschot werden behandeld?” Zijn vraag bleef hangen tussen de pilaren van de kerk. #toespraakdodenherdenking pic.twitter.com/qmrr1eRF3l
— marjolein niels (@marjoleinniels) May 4, 2020
Margriet over het virtuele Bevrijdingskoor
In het NPO Radio 4-programma De ochtend van 4 kreeg het virtuele Bevrijdingskoor zijn wereldpremière. Margriet Vroomans legde het uit bij de collega’s van Radio 1.
Tijdens WOII werkten vrouwen in een kamp op Sumatra Dvořáks muziekstuk Largo uit tot een stemmenorkest @NPORadio4 maakte een speciale versie met een virtueel bevrijdingskoor. @MVroomans: “Het is een prachtige bevrijdingsfilm geworden.” #75jaarvrijheid pic.twitter.com/nggEH1o7ML
— Spraakmakers (@SpraakmakersOp1) May 5, 2020
Overtuigend bewijs
Alle stellingen over het belang van kunst werden op 4 mei glorieus bewezen.
De culturele sector heeft zich weer van z’n beste kant laten zien vanavond. Bedankt aan alle makers! #wijmakencultuur #4mei #herdenking
— PlatformFreelanceMusici (@MusiciPlatform) May 4, 2020
Aan de 4 mei-herdenking werkten geen nagelsalons of luchtvaartmaatschappijen mee. Wel kunstenaars.
Valt t op dat vrijwel alles op de #4mei viering vormgegeven wordt door kunstenaars en aanverwanten? Grunberg of t @NedPhO_NKO of de regisseur en cameralieden vd @Nos. Of de 100 theatervoorstellingen van #theaternadedam. Hopelijk vergeet de @MinPres de kunsten in deze crisis niet.
— Yoeri Albrecht (@YoeriAlbrecht) May 4, 2020
Oude normaal
Even zorgeloos vooruit dromen dat het nieuwe normaal er dan toch uitziet als het oude normaal.
Opera Carolina is thrilled to announce our 20/21 season filled with characters whose choices propel their stories forward – toward sometimes tragic and sometimes uplifting ends. We’re ready for you to come along with us. Single tickets on sale August 1.
Let the action begin. pic.twitter.com/W6PAsw0uZl— Opera Carolina (@OperaCarolina) May 4, 2020
Hoopvol in Wenen
Het Theater an der Wien wordt grotendeels door Oostenrijkers bezocht. ‘Man sei im besten Sinne des Wortes Stadttheater.’ Dat geeft hoop voor intendant Roland Geyer, die kansen ziet met castleden in quarantaine en grote namen uit de stad Wenen die bij hem willen zingen.
The challenges opera houses will face scheduling rehearsals and performances under 14-day quarantine regulations – discussed by the Intendant of @TheaterWien, Roland Geyer. https://t.co/uzDMI2sCZE
— Opera magazine (@operamagazine) May 5, 2020
Weinig hoop in Parijs
Heel anders kijkt de Parijse operadirecteur Stephane Lissner naar de huidige situatie. Er wordt gesproken van spelen zonder pauze, maar hoe doe je dat met vijf uur Tristan und Isolde, vraagt hij zich af. Men overweegt de geplande verbouwing te vervroegen.
Stéphane Lissner : « le protocole de réouverture des théâtres est impraticable »
➡️ https://t.co/FMT06u27bQ pic.twitter.com/sQabOT3fXc— Forumopera.com (@Forumopera) May 5, 2020
Even serieus
Waar mensen giechelig spreken over een MeTootje wordt de impact van ongewenst gedrag gebagatelliseerd. Tijdig mensen bewust maken van zelfbeschikking helpt hopelijk.
Een brief voor kinderen die thuis seksueel misbruik meemaken. Voorgelezen door verschillende BN’ers. We willen zo veel mogelijk van deze kinderen de boodschap meegeven: het is #nietjouwschuld
Deel jij de brief ook? ❤️ pic.twitter.com/EPR6vGJGSY— Centrum Seks. Geweld (@CSG_08000188) May 2, 2020
Ode aan opera over racisme
De jury van de Pulitzer Prize voor muziek koos als winnaar dit jaar Anthony Davis. Hij componeerde een opera over de jongeren die werden veroordeeld voor een niet-gepleegde misdaad in Central Park. Men vond het een ‘courageous operatic work, marked by powerful vocal writing and sensitive orchestration, that skillfully transforms a notorious example of contemporary injustice into something empathetic and hopeful’.
This year’s Pulitzer Prize for Music @PulitzerPrizes is awarded to Central Park Five by the composer Anthony Davis and librettist Richard Wesley, an opera dealing with racial injustice premiered last year by @LongBeachOpera. https://t.co/N3Ej4RrHIY
— Opera magazine (@operamagazine) May 5, 2020
Thuisstudie
Wie aria’s als ‘Caro nome’, ‘Il mio tesoro’ of ‘Disprezzata Regina’ studeert, krijgt online hulp van Joyce DiDonato.
You can now watch the 2019 master classes with acclaimed mezzo-soprano @JoyceDiDonato on our YouTube channel. https://t.co/T2zKXSm15s
— Carnegie Hall (@carnegiehall) May 4, 2020
Thomas over nu
Thomas Hampson over een wereld zonder volle zalen. ‘Digital is very fine, is easily accessible, and is a wonderful enhancement to our lives, but it is NO REPLACEMENT for live ART.’
Thanks to @FMarshallPhoto & @OperawireNews for this thoughtful discussion as part of the “Opera in the Times of COVID” series. The opera world is changing daily during these unusual times, & conversations like these are vital to the future.https://t.co/HYt0Y315Ac
📸 F Marshall
— Thomas Hampson (@thomashampson) May 4, 2020
Götterlockdown
Met mondkapjes over de regenboogbrug bleek geen optie.
“Told ya so.” – Waltraute https://t.co/fRHYK87UnA
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) May 4, 2020
Jonas spreekt als u uw adres geeft
U kunt het interview met Jonas Kaufmann tot 11 mei lezen, maar alleen door een link aan te vragen via e-mail.
Opera Now is graciously offering exclusive free access to its May/June issue until May 11, so followers can have a look at the cover story!https://t.co/0qaXHplNeR pic.twitter.com/KewGPYyHZl
— Jonas Kaufmann (@tenorkaufmann) May 4, 2020
Streamtip
Donderdag is de indrukwekkende productie van L’Amour de Loin te zien als stream van de Metropolitan Opera.
Conducting ‘L’amour de loin’ was one of the most beautiful experiences of my career. It was a dream to have worked at @MetOpera in this sublime production by Robert Lepage, in the magical world of Kaija Saariaho. Tune in for free streaming on May 6th!
🔗 https://t.co/XUuUCtnzX0 pic.twitter.com/eJ93uOnCGT
— Susanna Mälkki (@MalkkiConductor) May 4, 2020
Grayson illustreerde Glynebourne
De Erasmusprijs 2020 is toegekend aan de Britse kunstenaar Grayson Perry, wiens verrukkelijke werk een paar jaar geleden uitgebreid te zien was in het Maastrichtse Bonnefantenmuseum. In 2011 ontwierp hij de omslag van het programmaboek voor het Glyndebourne Festival.
Re-live Festivals gone by with our exquisite prints of Glyndebourne Programme Book cover artwork, including this one by #GraysonPerry, available now from https://t.co/RW13Ybc10A
Don’t forget that every purchase supports our work. pic.twitter.com/Fb4tJ404PW
— Glyndebourne (@glyndebourne) May 3, 2020
Trouble bij Opera North
Opera North toont vanaf 6 mei een opname van Bernsteins Trouble in Tahiti. Bariton Quirijn de Lang zingt de rol van Sam.
Did you know that Trouble in Tahiti is the only work for which @LennyBernstein wrote the music AND the words?
Discover this one-act satire on the American dream ahead of our YouTube premiere tomorrow. We hope you can join us! #OperaNorthAtHomehttps://t.co/CbNDAt0Xyk
— Opera North (@Opera_North) May 5, 2020