Cité de l’Opera: Antonio, Adèle en Iris
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 245.
Wat schuift dat nou?
Dirigeren en muzikaal leider zijn van het beroemdste operahuis ter wereld wordt – zoals dat heet – marktconform beloond.
Nézet-Séguin Got $392,152 in Initial Part of 1st Met Season – The New York Times https://t.co/S1zjKDOduO
— Opera magazine (@operamagazine) May 16, 2020
Gedeelde smart
Net als in Nederland maken ook in Engeland culturele instellingen zich grote zorgen. Neil Constable van The Globe in Londen – de replica van een playhouse uit de tijd van Shakespeare – schrijft, mede namens andere organisaties: ‘The culture sector has never been more at risk.’
https://t.co/70wJzGY3nx pic.twitter.com/SQbNMnPSAn
— Shakespeare’s Globe (@The_Globe) May 18, 2020
Geen klassieke zang
De Empty Concertgebouw Sessions gaan door, met onder anderen Trijntje Oosterhuis en Lavinia Meijer. Klassiek zang staat vooralsnog niet op het programma
Dankzij de steun van hoofdsponsor @VanLanschot Kempen gaan de #EmptyConcertgebouwSessions in ieder geval tot eind juni door in het @Concertgebouw. https://t.co/pCU6vrHsv3 pic.twitter.com/XgIbIIFgXg
— Sponsorreport (@Sponsorreport) May 19, 2020
Adèle in confinement
Mezzosopraan Adèle Charvet won in 2016 een stapel prijzen tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Ze kan niet werken nu en verblijft, zonder piano, in Versailles. Het Franse Forum Opéra sprak met de zangeres over alle engagementen die niet doorgingen. ‘C’est assez catastrophique!’
Adèle Charvet ou le chant intime
➡️ https://t.co/hqDzhhmyhf pic.twitter.com/yLRIEI1Ev9— Forumopera.com (@Forumopera) May 19, 2020
Tony’s tips
De Evening Standard vroeg aan Antonio Pappano, chef van het Royal Opera House, waar hij zijn tijd aan besteedt tijdens de lockdown. Hij kijkt onder meer Netflix en is fan van de serie Ozark.
🎹 ‘I try to play Mozart Piano Sonatas, they are miniature operas without words’
Music Director of @TheRoyalOpera Antonio Pappano spoke to @EveningStandard about his lockdown culture recommendations, from Ozark to Erroll Garnerhttps://t.co/mR2TjVi3un #OurHouseToYourHouse
— Royal Opera House (@RoyalOperaHouse) May 19, 2020
Streams overal
Het wekelijkse mediaoverzicht op Place de l’Opera is verre van volledig. The Opera Critic vult mooi aan.
We’ve just uplodaed details of many new streamed performances from around the world. Check out the details at: https://t.co/WmVKdncCAL
— theoperacritic.com (@theoperacritic) May 19, 2020
Jake’s Moby
De opera Moby-Dick van Jake Heggie was nog niet in Europa te zien. Komend weekend brengt de San Francisco Opera een stream van de productie van Leonard Foglia. Het operahuis biedt overigens in het weekend Zoom-seminars voor operaliefhebbers. Deelname kost 20 dollar.
We’ve just uplodaed details of many new streamed performances from around the world. Check out the details at: https://t.co/WmVKdncCAL
— theoperacritic.com (@theoperacritic) May 19, 2020
Taalvraag
De redactie van Podium Witteman vroeg zich af of er een goed Nederlands woord is voor masterclass. Dat was er, begin vorige eeuw al: meestercursus. Niettemin wierpen velen op Twitter zich op de kwestie. Talentenles en ambachtsles waren enkele van de suggesties.
Wie heeft een goede Nederlandse, al dan niet vrije vertaling voor het woord ‘masterclass’? #podiumwitteman
— Podium Witteman (@PodiumWitteman) May 17, 2020
Vraag/antwoord
En waar is dit allemaal goed voor geweest? Wie zich na de laatste maanden die vraag stelt, komt voor antwoorden uit bij Kristine Opolais.
I’m stronger because I had ob e, I’m smarter because of my mistakes, happier because of the sadness I’ve known, #and now wiser because I learned. Photo: Karlina Vitolina pic.twitter.com/HxiOMuX3Tt
— Kristine Opolais (@KristineOpolais) May 18, 2020
Kijkadvies van Iestyn Davies
De opera The Exterminating Angel is binnenkort te zien als stream. Iestyn Davies zit er zelf ook in.
Yay. @Thomas_ades wrote an opera for our times. June 5th streamed via @MetOpera Nobody’s going ANYWHERE. https://t.co/TqR7oAWfY9
— 퐀퐀핕핒핧퐀핖퐀(@iestyn_davies) May 18, 2020
Iris coacht
Mezzosopraan Iris van Wijnen is een nieuw project gestart. Ze helpt mensen hun unieke stem te ontdekken. ‘I will create a safe space for you to find the path to your heart through your own voice and to find the JOY that comes along with that’, belooft ze op de nieuwe website.
I created something new – and I am MORE THAN EXCITED to share this with you all: https://t.co/dGDcq9isCv ✨
— Iris van Wijnen ☾ (@IrisVanWijnen) May 18, 2020
Rupsje Nooitgenoeg
In de cultuur bestaat de wonderlijke gedachte dat niet het budget bepalend is, maar of iedereen die wat wil dat ook krijgt.
Ze hadden het beter Zijbalkonscènes kunnen noemen. Loket gesloten, binnen een dag. https://t.co/snlYJNdL4a
— Thiemo Wind Music& (@TmoWInd) May 18, 2020
189 stoelen
Het Staatstheater Wiesbaden heeft de deuren weer geopend. Voor de concerten worden steeds 189 stoelen verkocht in de grote zaal.
Staatstheater Wiesbaden opens todayhttps://t.co/ixuwteBnoM
— Operawire (@OperawireNews) May 18, 2020
Creatief met sneeuw
Voor wie echt niets beters te doen heeft, is er de knutselklus van de dag: sneeuw voor La bohème.
❄ Let it snow, let it snow, let it snow!
For this week’s Create and Learn challenge, we’re inviting you to make your own snow machine inspired by La bohème
Share your creations using #OurHouseToYourHouse (we’ll share our favourites!)
Full info: https://t.co/cx6oAIPRGj pic.twitter.com/Las0aUDrTq
— Royal Opera House (@RoyalOperaHouse) May 18, 2020