Nabucco gemengd ontvangen door pers
ENSCHEDE – De eerste paar voorstellingen van Nabucco van de Nationale Reisopera hebben wisselende reacties ontlokt in de pers. Over de regie van Tim Albery zijn de recensenten weinig enthousiast. De muziek van William Lacey doet het beter.
Het Gelders Orkest, het Koor van de Nationale Reisopera en dirigent William Lacey krijgen de meeste complimenten in de productie van Verdi’s opera, die op 27 januari in première ging. ‘Naast het uitstekende orkest wist ook het koor behoorlijk indruk te maken’, schrijft Peter van der Lint. De Trouw-recensent bestempelt ‘het onverwoestbare Slavenkoor’ als hoogtepunt. ‘Mooi om deze ‘dijenkletser’ weer eens in context, en prachtig mezzo voce gezongen, te horen.’
Ook andere critici roemen de uitvoering van het befaamde koorstuk. ‘Prachtig ingetogen, rustig en met een weemoedige toon’, vindt De Telegraaf. En het Algemeen Dagblad schrijft: ‘De jonge Britse dirigent William Lacey levert vakwerk, vooral in een opvallend ingetogen en verfijnd klinkend Va Pensiero.’
De solisten ontvangen geen grote lof, maar hen valt evenmin een uitgesproken negatieve reactie ten deel. Op Nanco de Vries na. De Nederlandse bariton moest afgelopen zaterdag (31/1) de zieke Anooshah Golesorkhi vervangen als Nabucco. Althans, De Vries zong de partij vanuit de orkestbak, terwijl Golesorkhi de rol speelde en mimede. ‘Niemand hoefde zich bekocht te voelen, want De Vries liet weinig wensen onvervuld’, loofde Van der Lint de bariton die amper voorbereidingstijd had.
Wie ook wel wat teweeg wist te brengen, was Elena Pankratova als Abigaille. ‘De markantste solist is de door merg en been tierende Elena Pankratova als Abigaille’, schrijft Kasper Jansen in NRC Handelsblad. En Thiemo Wind in De Telegraaf: ‘Elena Pankratova gooit alles in de strijd als het kreng Abigaille, messcherp en met windkracht tien tussen de Slavische kaken.’
In tegenstelling tot de muziek werd de regie van Tim Albery flauwtjes ontvangen. ‘Nergens gaat zijn regieconcept echt onder de huid. Nergens worden de menselijke relaties uitgediept: het blijft allemaal bordkarton’, kritiseert Oswin Schneeweisz in het Algemeen Dagblad.
De enscenering brengt Frits van der Waa in de Volkskrant zelfs tot een ronduit negatieve beoordeling. ‘De vondsten van Tim Albery, een Britse regisseur die nooit terugschrikt voor clichés, zijn niet alleen zo plat als een dubbeltje, maar ook erg naargeestig. (…) Het is een prettige gedachte dat Nabucco tot de kortere opera’s uit Verdi’s oeuvre hoort.’
De recensie van Place de l’Opera verschijnt na afloop van de voorstelling in Rotterdam op 18 februari 2009.