Cité de l’Opera: Iestyn, Sonya en Francis
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 248.
Complotdenker
Iestyn Davies vermoedt een relatie tussen het moment waarop de Britse pubs weer open mogen en zijn optreden in Wigmore Hall.
I note that the government plans to reopen pubs on June 22nd. They’ve clearly read the @wigmore_hall schedule for that day. We’ll be done at 2pm. @Liz67Kenny https://t.co/2nlFxHAb8b
— (@iestyn_davies) June 8, 2020
Le show must go on
Waar andere theaters nog uitgebreid puzzelen op aanpassingen vanwege de coronamaatregelen, presenteert het Parijse Théâtre des Champs-Elysées schijnbaar zonder voorbehoud de eerste voorstellingen van seizoen 2020/2021. In de Messiah van Händel, geënsceneerd door Robert Wilson, is de Nederlandse alt Helena Rasker te zien.
Les ventes pour la saison 2020-21 sont ouvertes !
Ouverture de la saison le 16 septembre avec Der Messias Haendel/Mozart, dans la mise en scène de Robert Wilson.
A vos agendas !https://t.co/CCEUrpVVXi
— Théâtre des Champs-Elysées (@TCEOPERA) June 8, 2020
Koopje
Volkskrant-journalist Guido van Oorschot ging op zoek naar mooi geluid dat de luisterervaring in de concertzaal evenaart. Voor bijna vijf mille zit je goed.
De klank van het Concertgebouw in huis: kan dat, en wat kost dat? Ik vroeg het aan drie paar kennersoren. https://t.co/5pjEv7AMMv via @volkskrant
— Guido van Oorschot (@dehandvanguido) June 8, 2020
Beethovenfeest
Sopraan Sonya Yoncheva zingt een post-coronaconcert, met de negende van Beethoven. Op 15 juni in Genève.
As promised, first wonderful news for this summer is that I will be singing at the beautiful Victoria Hall in Geneva in an unique post Covid version of Beethoven 9! The concert will be broadcasted on June 15th in collaboration with @ARTEfr @TV5MONDE and @SRGSSR! pic.twitter.com/lsksaH5qEh
— SONYA YONCHEVA (@sonyayoncheva) June 8, 2020
Geld
Afgelopen week werd de digitale manifestatie Cultuur in Actie gehouden. Volgens deze berekening leveren de cultuuruitgaven een enorm rendement op.
De waarde van cultuur. In keiharde cijfers. #cultuurinactie. pic.twitter.com/UrHF6vbrAV
— Cultuur in Actie (@Cultuurinactie) June 5, 2020
Autokino-opera
In Stuttgart vonden ze een alternatief voor voorstellingen in het theater. Hopelijk was ook voorzien in een fietsenstalling.
So wars gestern Abend im Autokino: Die @dpa_lsw berichtet über unsere Premiere von DIE GESCHICHTE VOM SOLDATEN auf dem @kulturwasen! #OpertrotzCorona https://t.co/u2TDfDc75e
— Staatsoper Stuttgart (@oper_stuttgart) June 9, 2020
#educateyourself
De ‘tweet to end all tweets’ komt van New York Times-columnist Charles Blow.
Also, I’m sick of explaining racism. You invented it. You should know it better than me.
— Charles M. Blow (@CharlesMBlow) June 9, 2020
Black voices matter
Een gesprek tussen zwarte zangers – van wie de meeste recent in Nederland te horen waren – over ongelijkheid en de positie van mensen van kleur in de operawereld.
#ICYMI We encourage you to watch this conversation led by @jnaimarie, @KikiSlack (#Merola ’02), @_JuliaBullock, @Brownlesstenor, @travlingtenor, and @MorrisDRobinson. They discuss racial disparity and inequality in the opera world. @LAOpera https://t.co/yf4kb68lFM
— Merola Opera Program (@merolaopera) June 9, 2020
Coropera
Of dit nou dé illustratie van het belang van cultuur in coronatijden is, laten we graag aan u ter beoordeling. Het was wel lief van Paul Potts.
When a BGT winner sings for you on your 70th wedding anniversary…https://t.co/dnUpmwCIff
— Classic FM (@ClassicFM) June 4, 2020
Leb’ wohl, du kühnes, herrliches Kind
De dochter van Wieland, en daarmee direct verbonden met componist Richard Wagner, is jarig.
Happy 75th birthday, Nike Wagner! pic.twitter.com/SxzLvpr6fY
— Opera magazine (@operamagazine) June 9, 2020
Prijswinnaar
Fluitiste Lucie Horsch gaf haar mening over kunstsubsidies en nu vindt ineens iedereen dat.
Opinie: https://t.co/VnQskLkLrY via @volkskrant @luciehorsch
“Bovendien is streven naar originaliteit op zich geen zinvol uitgangspunt, […]. In plaats van originaliteit, zou daarom authenticiteit een beter streven zijn.” Nailed it! Thanks Lucie!
— Anna Stegmann (@AnnaStegmann) June 8, 2020
Live online
Het Rietveld Theater heeft, gedwongen door de lockdown, veel ervaring opgedaan met livestreams. De kennis van het Delftse theater – binnenkort zingt Thomas Oliemans er – wordt overgedragen aan andere geïnteresseerden.
Onze technici geven op 16 juni een workshop voor theatertechnici over alles wat er komt kijken bij het online streamen van een theatervoorstelling. Aanmelden kan via https://t.co/mqT6Klmvj2 pic.twitter.com/DZppUPU2qH
— Rietveld Thuis Theater (@rietveldtheater) June 9, 2020
Lied in Oxford
Oxford Lieder gaat door, dit najaar. Voorlopig alleen digitaal en, als de maatregelen versoepelen, mogelijk met publiek. Het festival legt nadrukkelijk een verdienmodel onder het programma, met een Festival Pass voor 90 pond en één van 250 met extra’s. Eén van de optredende artiesten is Benjamin Appl.
Yesterday @OxfordLieder announced its plans for a very special festival this year in October. Detailed info will follow but it’s a fantastic and creative way during this crisis and a huge step forward out of the situation right now in the UK. https://t.co/c6zZCZJaBT
— Benjamin Appl (@BenjaminAppl) June 9, 2020
Francis op cd
Bijna even vaak op tv als Peter R. de Vries. Maar die gaat dan weer niet een cd maken.
Vanaf het begin van de lockdown zong ze elke dag een lied: operazangeres Francis van Broekhuizen @cis1975. Er komt een cd van, alleen een beetje steun voor nodig. Wie doet mee? Heel simpel: https://t.co/dgETFKowrN
— margriet vroomans (@MVroomans) June 9, 2020
Percussie XXL
De afleveringen van Studio Nibelheim, de podcast van Place de l’Opera, beginnen met het geluid van de aambeelden in Nibelheim. De percussionisten van het Royal Opera House maakten een huisvlijtversie.
— Karina Canellakis (@kcanellakis) June 8, 2020