Cité de l’Opera: Sarah, Thomas en John
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 251.
Gisteren in Den Haag
GroenLinks kamerlid Corinne Ellemeet legt het nog even uit.
“Er moet meer gebeuren voor deze mensen!” Geweldig betoog van @CorinneEllemeet voor de #zzp‘ers in de culturele sector. Nader onderzoek is nodig en ligt in het verschiet. #cultuurdebat @MusiciPlatform @kunstenbond @Kunsten92 pic.twitter.com/s0WQH1zi91
— marjolein niels (@marjoleinniels) June 29, 2020
Ondertussen in Groot-Brittannië
Mezzosopraan Sarah Connolly, strijdbaar as ever, schreef een brief naar de Times, medeondertekend door veel bekende namen uit de Britse muziekwereld. ‘Our lives are literally at a dead stop and it’s terrifying’
My letter to @thetimes editor today. Professional singers and performing artists have no work. Theatres & concert halls are going bankrupt and we need help, right now. @BorisJohnson @RishiSunak @OliverDowden pic.twitter.com/joPi2X0tzf
— Dame Sarah Connolly (@spconnolly) June 27, 2020
Hallo Bauke
In de autobiografie van operaregisseur Alfred Kirchner (u kunt hier een stukje proeflezen) wordt verwezen naar de repetitor van de Nederlandse Opera. Zijn dochter Bauwien is trots.
Alfred Kirchner, regisseur, heeft bij DNO veel producties gedaan in de tijd dat mijn vader Bauke daar repetitor was. Nu wordt hij genoemd in zijn autobiografie #trotsedochter #pianistenhemel pic.twitter.com/80uFxaVKx6
— Bauwien van der Meer (@Bauwien) June 27, 2020
Van de bok af
In een artikel van de New York Times vertellen bekende dirigenten wat er gebeurde toen de coronacrisis uitbrak. Jaap van Zweden zag zijn salaris gehalveerd en bleef in Nederland, Susanna Mälkki vond een oude liefde terug: ‘practicing her cello had been ‘like coming home’’.
I am honored to be included in this @nytimes feature on how the global pandemic has affected classical conductors. While I have enjoyed my time at home to practice and reflect, I long to return to the stage & make music with my wonderful colleauges again.https://t.co/JQTrAld32c
— Susanna Mälkki (@MalkkiConductor) June 27, 2020
ROH en de regenboog
De deuren van het huis zijn nog dicht, maar het Royal Opera House spreekt zich uit over de #Pride, met aandacht voor de LGBTQ+-ers die meebouwden aan het huis.
🌈 Happy Pride!
Our theatre’s doors may be shut, but we’re proud to celebrate the many LGBTQ+ people who have helped make the Royal Opera House the institution it is today#PrideinLondon #YouMeUsWe pic.twitter.com/VWCXjtvEKC
— Royal Opera House (@RoyalOperaHouse) June 27, 2020
Mike zegt het
Soms moet iemand het gewoon allemaal even samenvatten, scherp formuleren zodat we dóór kunnen.
Alles, maar dan ook alles is een schande! En een aanfluiting! En vooral ook een verspilling van tijd en moeite, en een afknapper van een hele hoop ‘jewelstes’, en een behoorlijk aantal ‘van heb ik jou daars’. (en dan zeg ik het nog heel genuanceerd!)
— Mike Boddé (@mikebodde) June 28, 2020
Boomer Thomas
Je zou het hem niet geven, zeg je dan, maar Thomas Hampson werd eergisteren 65.
A very Happy 65th Birthday to @thomashampson! pic.twitter.com/0b1CoeEHxn
— Opera magazine (@operamagazine) June 28, 2020
Leren online
Een van de positieve effecten van de coronacrisis: online masterclasses door befaamde solisten. De volgende die zich waagt aan een les-op-afstand is Michael Fabiano.
On JULY 2nd at 3pm (EST),
I am going to hold my first online masterclass, and I am so much looking forward to seeing ALL of you there!To SING UP for my masterclasses,
please CLICK below.
🔻https://t.co/P7mmPSvd9R
🔺#SundayThoughts #MASTERCLASS #MikesMasterClasses #Pride pic.twitter.com/ez0LBskZOc— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) June 28, 2020
Violetta zingt buiten
Weer iets dat kan: La traviata, concertant in de open lucht in Florence, met Sonya Yoncheva, Leo Nucci en Emanuele Cordaro. Die laatste kennen we nog van de La bohème van Opera Zuid in 2016.
More wonderful summer news🌞🎵
In #Florence it will be possible to perform: #LaTraviata will be presented open-air at the #Cavea of the @maggiomusicale on July 19, a concert performance with #FrancescoDemuro& #LeoNucci conducted by @CarloRizziMusic.
🎫 https://t.co/8CAhOKfdKW pic.twitter.com/wk57TsyNVa— SONYA YONCHEVA (@sonyayoncheva) June 28, 2020
Geen blad voor de mond
Dorine Schoon van het Platform voor Freelande Musici reisde gisteren naar Den Haag voor het kamerdebat over steun aan de cultuursector. Over de ingediende moties wordt donderdag gestemd.
Een essentiële reis @NS_online; op naar #DenHaag om de rode loper van geannuleerde voorstellingen uit te rollen voor de kamerleden. #reddecultuur #cultuurdebat @MusiciPlatform pic.twitter.com/8NOhVet25o
— Dorine Schoon (@DorineSchoon) June 29, 2020
In het kort
Een lang citaat voor deze rubriek, maar zo vat tenor Lawrence Brownlee zijn positie treffend samen.
‘I speak parts of four different languages. I have advanced degrees. I’ve met kings and queens and presidents, and I’ve seen 47 countries in my life. But all of that could be reduced to nothing upon sight. Someone can see me and assume that I’ve done something wrong or I’m up to something.’
There are many conversations that we still need to have about race in the opera industry. Thanks, @ABC for giving me a chance to highlight some of the disparities & to my friends & colleagues who are working to bring about greater equity in the arts. https://t.co/ATncrG7EJs
— Lawrence Brownlee (@Brownleetenor) June 29, 2020
Zichtbaar en relevant
Wat we graag zien: zichtbare eindverantwoordelijken die zich persoonlijk tot hun publiek richten. John Gilhooly spreekt vanuit Wigmore Hall.
A message from John Gilhooly https://t.co/KaEgngHIAr via @YouTube
— Harriet Harman (@HarrietHarman) June 29, 2020