Cité de l’Opera: Bernard, Julius en J’Nai
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 264.
Wisselend beeld
Bij sommige operahuizen is Plácido Domingo uit de gratie, maar tijdens het CC Forum ‘Investment in Sustainable Development’ in Monaco werd hij geëerd met een award.
@PlacidoDomingo will today be honoured for his vast humanitarian work after natural disasters. He will receive the prestigious CC Forum Award at the Monaco Climate Change Forum in Monte Carlo. Prince Albert of Monaco will take part in the gala closing ceremony. pic.twitter.com/p9OzhoKxnl
— Katerina Waldersee (@KWaldersee) September 25, 2020
Cultural distance
Sopraan Louise Alder richt zich tot de Britse staatssecretaris Oliver Dowden. Wat op veel plaatsen in de wereld al kan, mag in Groot-Brittannië niet.
Hi @OliverDowden. I am British. I cannot currently work in the UK because my industry doesn’t exist. Last night I sang @bay_staatsoper to a socially distanced audience who clapped as if it were a full house. Therapy for the soul.. In Germany I am ‘viable’. I choose to stay there. pic.twitter.com/35UVz64HsV
— Louise Alder (@louisealdersop) September 26, 2020
Bij gebrek aan beter
Oxford Lieder biedt dit jaar niet minder dan veertig livestreams van het jaarlijkse liedevenement. Je hoeft er niet heen, maar kan er zo wel bij zijn.
The Oxford Lieder Festival goes LIVE ONLINE in just two weeks! We’re bringing the world’s greatest singers to you at home, across 40 events live-streamed from iconic #Oxford venues. Book now at https://t.co/i3c3AxnC29@spconnolly #Liederinyourlivingroom pic.twitter.com/jcjvUVGSvx
— Oxford Lieder (@OxfordLieder) September 26, 2020
Weinig Amsterdam
De BBC bracht afgelopen weekend een documentaire over Bernard Haitink, waarin zijn werk in Amsterdam er volgens de recensenten wat bekaaid van afkwam.
Thank you to John Bridcut & the BBC for a wonderful tribute to the world’s greatest living conductor. A deeply moving programme – tears streaming down my face many times. Thank you Bernard Haitink, my idol for over forty years. pic.twitter.com/Cn2kgHMEU5
— Andrew Nethsingha (@ANethsingha) September 26, 2020
Publiekshonger
Ook grote namen als Julius Drake verlangen naar het publiek.
SO looking forward to being back on the Wigmore Hall stage tonight with my marvellous friend @GeraldFinley. We have excitement of excitements, a real live audience! You can see us on the live stream too and hear us on the radio @BBCRadio3 https:https://t.co/vui0W8aDiX
— Julius Drake (@juliusdrake) September 26, 2020
Vooruitkijken
In LA is het bijna altijd weer voor openluchtconcerten. Mezzosopraan J’Nai Bridges zingt er deze week. Begin volgend jaar wordt ze in Amsterdam verwacht voor haar rol als Giovanna Seymour in Anna Bolena.
Today is the debut of @laphil’s SOUND/STAGE. I’m grateful to be a vessel of Pablo Neruda’s poetry and Peter Liberson’s music in the time we need it most. @gustavodudamel and @laphil as always it’s a pleasure to make music with you @mariavalverde https://t.co/g9PWpCeJyj pic.twitter.com/ZJTrFj17k3
— J’nai Bridges (@jnaibmezzo) September 25, 2020
Thomas is meer dan een projectie
Komend weekend gaat in Berlijn Quartett in première onder regie van Barbara Wysocka. ‘Is alles om de persoon van de Marquise niet eigenlijk een projectie van haar?’ is haar retorische vraag. En dan bedoelt ze dus Valmont, gezongen door Thomas Oliemans.
“For me the main character is Marquise de Merteuil, how she creates a world for herself with her memory and her imagination” – director Barbara Wysocka.
Only five more days until our season opening premiere of Luca Francesconi’s QUARTETT!
Further info: https://t.co/F4n64HdfcF pic.twitter.com/vqikMcsw5d— Staatsoper Berlin (@StaatsoperBLN) September 28, 2020
Baas van ENO
De nieuwe artistiek directeur van de English National Opera trad in mei aan. Annilese Miskimmon vertelt over haar eerste ervaringen en haar opvattingen in een podcast.
Listen to the latest episode of “How did you get into opera?” for an in-depth interview with newly appointed artistic director of @E_N_O Annilese Miskimmon. Available @ApplePodcasts @Spotify & on our website: https://t.co/ZGH26xVous @annileseopera @GenevieveRaghu #podcast #opera pic.twitter.com/EI2kSRlajs
— Into Opera (@into_opera) September 28, 2020
Alagna chante
Roberto Alagna komt over een maand met een nieuwe cd. Ditmaal geen aria’s, maar Franse chansons, waaronder klassiekers als ‘Les feuilles mortes’ en ‘J’attendrai’.
• A paraître le 23/10 @sony_classical en partenariat avec @francemusique ! ❝Passionné des musique du monde, l’artiste nous offre cette fois une véritable déclaration d’amour au patrimoine musical français.❞ https://t.co/QdsaGZxvGB pic.twitter.com/kecELTh3MN
— Roberto Alagna (@roberto_alagna) September 28, 2020
Vaarwel Nicolas
Op Twitter namen veel mensen online afscheid van Nicolas Mansfield, die per 1 oktober vertrekt bij de Nederlandse Reisopera.
Het vertrek van @MansfieldNL bij @Reisopera betekent het einde van een periode van grote veerkracht gepaard aan grote artistieke kwaliteit onder moeilijke -Zijlstra- omstandigheden.
— Jan Riezenkamp (@JanRiezenkamp) September 28, 2020
Hoe gaat het in de cultuur?
Na de afkondiging van nieuwe maatregelen door het kabinet is het de vraag wat die betekenen voor de voorzichtig opbloeiende cultuursector
Persconferentie aangescherpte coronamaatregelen | Wat betekenen de aangescherpte maatregelen voor de culturele en creatieve sector?https://t.co/e3gkUfOgIB pic.twitter.com/VdmHdl29g1
— Kunsten ’92 (@Kunsten92) September 28, 2020
Toch naar Walhalla
Hoewel een complete Wagner-opera in deze maanden onmogelijk lijkt, lukte het in Berlijn toch om Die Walküre op de planken te brengen. Een recensent over de enscenering door Stefan Herheim: ‘Ja. Voll gelungen.’
Berlin hat’s geschafft. Der Deutschen Oper sei Dank. Ein Riesenwerk konnte Premiere feiern. Mit Masken und Abstand. „Walküre” in der Deutschen Oper: Bildgewaltig und berührend gesungen | rbb24 @deutsche_oper @SenKultEu @dpwes https://t.co/XaEvj4SjUN
— Maria Ossowski (@ossowski_maria) September 28, 2020