Nieuws

Marina Poplavskaya: terug van weggeweest

Het was zo lang stil rond Marina Poplavskaya dat veel mensen ervan uitgingen dat de sopraan niet meer zou terugkeren op het operatoneel. Dat is een vergissing, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerd interview met OperaWire. Poplavskaya wil als mezzosopraan haar comeback maken.

Marina Poplavskaya maakte internationaal furore met haar vertolking van Violetta in Willy Deckers Traviata, onder meer bij De Nationale Opera. (© Klaus Lefebvre)

Marina Poplavskaya was tot 2014 één van de grootste namen op de internationale operatonelen. Ze trad bij alle grote operahuizen op. Bij De Nationale Opera in Amsterdam zong ze in 2009 de rol van Violetta in La traviata, waarvoor ze eind dat jaar de Prix d’Amis ontving. In 2013 keerde ze terug voor de reprise, maar om gezondheidsredenen moest ze zich uit de productie terugtrekken.

In 2014 trad de Russische sopraan nog een keer op bij de Metropolitan Opera in New York, waar ze regelmatig soleerde, maar daarna verdween ze van het podium. In het interview met OperaWire vertelt ze dat ze dat jaar trouwde en een dochter kreeg, en dat de zwangerschap haar stem volledig veranderde. ‘Mijn stem had genoeg van het sopraanrepertoire.’

De zangeres kon alleen met veel pijn en moeite de hoge noten bereiken die ze voorheen met zo veel succes in de operahuizen had gezongen. Ze was bang haar stem beschadigd te hebben, maar uit onderzoeken bleek dat niet het geval te zijn. Uiteindelijk besloot ze haar zangcarrière te pauzeren.

Ze werd interieurontwerper en makelaar in New York. Vervolgens begon ze zangles te geven. Ze was echter nooit van plan om haar zangcarrière geheel op te geven. Ze bleef hulp zoeken bij vocale coaches. Bij Catherine Green ontdekte ze dat rollen voor mezzosopraan haar wel goed liggen. Met mezzorollen als uitgangspunt heeft ze sinds 2018 een nieuw repertoire opgebouwd. Eind 2019 gaf ze al wat concerten en onlangs maakte ze een opname van liederen van Brahms.

‘Ik ben klaar om weer audities te doen’, zegt Poplavskaya tegen OperaWire. ‘Het maakt me helemaal niet uit om weer audities te doen. Als ze me willen hebben, ben ik er klaar voor. Zo niet, dan begrijp ik dat ook.’

Vorig artikel

Reisopera op tournee met Hans & Grietje

Volgend artikel

DNO gelast Ritratto en deel Figaro af

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.