Cité de l’Opera: Stefano, John en Pauline
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 287.
Update
In de nieuwsbrief van Kunsten ‘92 staan de details over het uitzicht op versoepeling van de coronamaatregelen voor de cultuursector.
Update cultuursector. Op basis van: Persconferentie kabinet 8 maart 2021 + Informatie van OCWhttps://t.co/lEaKVKXAt0 pic.twitter.com/qwc0LQ0X2z
— Kunsten ’92 (@Kunsten92) March 8, 2021
Adieu Stefano
Het eerbetoon aan de recent overleden intendant Stefano Mazzonis di Pralafera van de Opéra Royal de Wallonie is online terug te kijken.
Mooi, menselijk zo mooi… https://t.co/ldXaXp02bx
— Klassiek Centraal (@KlassiekCentraa) March 8, 2021
Argentijnse muziek
Componist van tango en opera Astor Piazzolla werd een eeuw geleden geboren.
Al in de stemming voor Piazzolla’s 100ste geboortedag? Dit was ‘m in Vredenburg in 1984. Zo goed. https://t.co/QHuzVBAF3v
— Merlijn Kerkhof (@MerlijnKerkhof) March 8, 2021
Componerende vrouwen
Lucile Grétry, Francesca Caccini en Carlotta Ferrari: vrouwen die opera componeerden en ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag in de schijnwerpers werden gezet.
Dix compositrices d’opéra
➡️ https://t.co/SeH4Iha3BA pic.twitter.com/D1WFXpSRDm— Forumopera.com (@Forumopera) March 8, 2021
EVA online
EVA, de gesproken opera podcast naar het gelijknamige boek van Carry van Bruggen, is nu online te beluisteren. Op Spotify staan de delen van de serie, die werd geproduceerd door operaregisseur Sjaron Minailo in samenwerking met schrijfster en librettist Gaea Schoeters, componist Annelies Van Parys en het Ragazze Quartet.
Vandaag op #internationalevrouwendag lanceren we de gesproken opera podcast EVA naar het gelijknamige boek van #CarryVanBruggen.
Luister hier aflevering 1: De Nieuwe Eeuw / stem van Leny Breederveld: https://t.co/bo1Xkn9MHm#podcast #opera #strijkkwartet #EVA #studiominailo pic.twitter.com/HTDqZcoFV2
— Ragazze Quartet (@ragazzequartet) March 8, 2021
Allegri
Over het Miserere van Allegri valt veel te zeggen. De website Ancient Groove Music dook in de nieuwe uitgave van het stuk en zocht naar de waarheid over de ornamenteringen.
This website tries to separate fact from fiction, leading to this edition created by Harry Christophers & Ben Byram-Wigfield for @TheSixteen showcasing the progression from what Allegri may have composed to what we know today:https://t.co/DIBAYXs4qkhttps://t.co/ry1baTylsj
— Charlie Rome 💛🇪🇺💙🇬🇧❤ (@charliejrome) March 7, 2021
John talks
Altijd goed om te luisteren naar Wigmore Hall-directeur John Gilhooly. Hij is te gast in the Euterpean Podcast.
Delighted to share with you a new podcast episode! I welcome @wigmore_hall’s executive and artistic director John Gilhooly. Now available on all streaming platforms (link in bio). Here’s the link to Spotify: https://t.co/f928EvTYQP#ClassicalMusic
— Zachary Davies (@ZDaviesMusic) March 9, 2021
Unieke Holländer
‘De meest diepgaande eenheid van de zanger met het karakter dat hij zingt in de hele geschiedenis van Bayreuth’, aldus Astrid Varnay over deze vertolking door George London.
DER FLIEGENDE HOLLÄNDER
For me, George London’s interpretation of this tragic character is the most profound manifestation of the unity that can exist between performer and character in the entire history of Bayreuth.
(Astrid Varnay)
https://t.co/NMU8kl1Uiy pic.twitter.com/bmEO0QPB6W
— Wagner & Heavy Metal (@WagnerMetal) March 9, 2021
Strauss online
Concertant en gestreamd, dat zijn de sleutelwoorden voor opera anno nu. In Leipzig brengen ze in die vorm Richard Strauss’ Capriccio, met Camilla Nylund in de hoofdrol.
Wir freuen uns auf die konzertante #Premiere im Livestreaming CAPRICCIO mit der wunderbaren Camilla Nylund als Gräfin, unter musikalischer Leitung von Ulf Schirmer, mit @Gewandhaus orchester in voller Besetzung auf der Opernbühne. 20.3.21. 18 Uhr. 48 Stunden online #großerKlang pic.twitter.com/6VlxTH36Zt
— Oper Leipzig (@Oper_Leipzig) March 9, 2021
Pauline Viardot
Het Palazzetto Bru Zane, waar ze de herontdekking van de Franse muziek van 1780-1920 stimuleren, vierde Internationale Vrouwendag met muziek van Pauline Viardot. Op dit moment wordt haar opera Cendrillon ingestudeerd door de studenten van de Dutch National Opera Academy.
Le 8 mars au Palazzetto @BruZane, c’est pour Pauline Viardot avec @AudeExtremo et #EtienneManchonhttps://t.co/zuCdAY24Pc
— ResMusica (@ResMusica) March 9, 2021
Opera voor een publiek
Dirigent Riccardo Frizza komt uitgebreid aan het woord over zijn ervaringen met het Donizetti Festival in Bergamo afgelopen najaar en werken in de opera onder covid-condities. Hij dirigeerde recent Les contes d’Hoffmann in Barcelona, voor een echt publiek. ‘When we did the general rehearsal of Hoffmann, the first time with an audience, Ermonela Jaho and me, we started crying after the opera, really crying, like babies, because there had been something missing.’
“It’s not about how good is the music, but how good is the drama, because this is theatre”: Riccardo Frizza on fighting for Donizetti https://t.co/f20l7IhvcY
— Bachtrack (@bachtrack) March 9, 2021
Koningshuisdrama
Het heeft een klein beetje met zingen, maar helemaal niks met opera te maken. Hoewel. De mediaoorlog van het Britse koningshuis en haar nazaten lijkt wel erg op een soapopera.
Sorry! 🙈 pic.twitter.com/DPaV7FAKR9
— jööst (@ikmaghetweten) March 8, 2021