Cité de l’Opera: Maria, Fabio, Igor
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 292.
Callas privé
‘I am fed up with my parents’ egoism and indifference toward me’, schreef Maria Callas in een brief. Het nog nooit gepubliceerde materiaal leidde tot een boek van Lyndsy Spence.
Drugged, sexually abused, swindled… Maria Callas’s tormented life revealed https://t.co/wfKykygAz1
— Opera Today (@operatoday) April 11, 2021
Waarheen?
Hoe legendarisch zijn oeuvre ook is, zelfs Gustav Mahler was weleens de weg kwijt.
Gustav Mahler asking for directions. pic.twitter.com/qw3AgLBilE
— composers doing normal shit (@NormalComposers) April 7, 2021
Brahms-lied
Fatma Said en Joseph Middleton namen van Johannes Brahms het lied ‘Lerchengesang’ op.
From our latest recital together with @jpianomiddleton at the @LeedsLieder – one of my favourite songs in our program and of my top Brahms songs I ever sung. https://t.co/xaPKlmXWki
— Fatma Said (@FatmaSaid) April 11, 2021
Igor’s hits
Bachtrack maakte een playlist van werken van Igor Stravinsky. Zijn opera The Rake’s Progress staat op vijf in de toptien.
Bachtrack top ten: Igor Stravinsky https://t.co/UWRPN1J9ww via @bachtrack
— Lucrezia Eloisa (@cilapessa) April 11, 2021
Over Così
Glyndebourne presenteert deze zomer een productie van Così fan tutte van Mozart. Toen acteur Chris Addison op de autoradio het lied ‘Soave sia il vento’ uit de opera hoorde, stopte hij zijn auto. Hij vind het terzet ‘the single greatest written by a human. That’s not an opinion, by the way, merely a fact.’
Comedian @mrchrisaddison explains why listening to Così fan tutte is one of his greatest pleasures, even if it does result in soggy fish and chips… https://t.co/ysdGAlNCu7
— Glyndebourne (@glyndebourne) April 11, 2021
Fingers crossed
Brittens opera The Turn of the Screw staat gepland voor eind april in de Munt in Brussel. Regisseur Andrea Breth werkt samen met Klaus Bertisch, voormalig dramaturg van De Nationale Opera. De kaartverkoop is echter nog niet begonnen…
No rest for the wicked: in just a few weeks, Katharina Bierweiler will make her debut at La Monnaie as the hauntingly mysterious Flora in Britten’s ‘The Turn of the Screw’!
→ https://t.co/JpBYWRDWF9#Opera #LaMonnaie #DeMunt #Britten #BenjaminBritten #TheTurnoftheScrew pic.twitter.com/UH3Tf5hdzp
— La Monnaie De Munt (@LaMonnaieDeMunt) April 11, 2021
Opera met in-ears
Het is dirigent Enrique Mazzola niet gegund om een complete opera te dirigeren. Binnenkort leidt hij in Amsterdam een Donizetti-programma met hoogtepunten uit diens koninginnenopera’s en afgelopen weekend ging zijn opname met delen uit Atilla van Verdi online. Om technische redenen zong Matthew Polenzani – hoogst ongebruikelijk – met oortjes in.
Today, @LyricOpera presents highlights from Verdi’s #Attila on their FB and YouTube pages. The stream starts at 2pm EDT. We couldn’t record together, so we needed monitors to record the Act II Finale using the same piano accompaniment. Strange singing with a monitor in your ear! pic.twitter.com/2ZVx019HGV
— Matthew Polenzani (@polenzanitenor) April 11, 2021
Luisi naar Tokyo
Fabio Luisi verving in eerste instantie de zieke James Levine bij de Metropolitan Opera in New York en had diens opvolger kunnen worden. Maar hij werd dat niet. Hij gaat half 2022 naar Japan.
Fabio Luisi Named Principal Conductor of NHK Symphony https://t.co/gzqWsYEe5Z
— Operawire (@OperawireNews) April 12, 2021
Terug naar live
In New York, waar voortvarend wordt gevaccineerd, komt de muziekwereld weer op gang.
Live music can be heard once again at New York’s @LincolnCenter, after the pandemic silenced most in-person performances over the last year.
As venues nationwide find new ways to safely welcome back audiences, @NancyChenNews reports on communities coming together, in concert. pic.twitter.com/8Ja495w4jF
— CBS Evening News (@CBSEveningNews) April 12, 2021
Londen en de muziek
Londen is volgens Michael White ‘both a magnet for the great performers and a creative melting pot’. Hij verhaalt over de historie van de muziek in London.
As both a magnet for the great performers and a creative melting pot, London has been one of the great cities of music for several centuries, explains Michael White.https://t.co/CE3W7FUVzx
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) April 12, 2021
Jakub in Aix deze zomer
Jakub Józef Orliński spreekt in een interview over zijn optredens in Aix-en-Provence in het voorjaar en de zomer. Hij werkt samen met William Christie. ‘It is truly a dream to finally be working with him’, zegt de countertenor.
[English 🇬🇧] Jakub Józef Orliński : “Culture is an essential part of life” (News article) | Opera Online – The opera lovers web site https://t.co/wKZhXbeqjJ pic.twitter.com/7FGYs71HcN
— Opera-Online (@OperaOnline) April 12, 2021
Jonas en zijn auto
Nu weten we dat Kaufmann BMW rijdt en wat moeite heeft met zijn prioriteiten.
Es hat auch Vorteile ohne Publikum zu spielen: ein Parkplatz direkt vor dem Haus! @WrStaatsoper @BMW pic.twitter.com/R1cx4Z9xSz
— Jonas Kaufmann (@tenorkaufmann) April 11, 2021