Operahuizen experimenteren met drive-in opera
De San Diego Opera heeft een voorjaarsprogramma met drive-in operavoorstellingen gepresenteerd. Op het programma onder meer vier volledig geënsceneerde uitvoeringen van Il barbiere di Siviglia. Er zijn meer operahuizen die met deze nieuwe vorm experimenteren.
Het concept van een drive-in is vooral bekend van fastfoodketens en bioscopen. Op zoek naar creatieve alternatieven gedurende de coronacrisis begonnen vorig jaar echter ook operahuizen met het idee te experimenteren.
De opzet van drive-in opera is simpel: het publiek arriveert per auto op locatie (vaak een groot parkeerterrein) en blijft gedurende de voorstelling in de auto zitten. Het geluid van de uitvoering is via de autoradio te horen. Grote beeldschermen maken de actie op het ’toneel’ voor iedereen zichtbaar.
Bij Alexandra Palace in Londen gaf de English National Opera in september vorig jaar een paar drive-invoorstellingen van La bohème. Het Pacific Opera Project in Californië vond een dominee met een FM-zender en gebruikte het parkeerterrein voor zijn kerk om een bewerkte versie van Così fan tutte uit te voeren. De Michigan Opera voerde in een parkeergarage een paar scènes van Götterdämmerung uit.
De San Diego Opera kocht zelf een FM-station en voerde in het najaar van 2020 La bohème uit. In totaal zagen ruim 4.200 mensen de opera van Puccini. Ruim 300 zangers, musici en andere operaprofessionals konden voor het eerst sinds maart 2020 weer aan het werk. Niemand werd besmet met het coronavirus.
Gezien het succes en de veiligheid van La bohème geeft de San Diego Opera zijn drive-inprogrammering dit voorjaar een uitgebreider vervolg. Het operahuis noemt het zelf ‘a spring season of safe, socially-distanced, drive-in performances’.
Op het parkeerterrein van de Pechanga Sports Arena is op 24 april een concert met aria’s en duetten te zien, getiteld When I See Your Face Again. Het programma zoomt in op grote werken die componisten schreven in reactie op pandemieën en andere catastrofes.
De volgende avond, op 25 april, gaat een nieuwe productie van Il barbiere di Siviglia in première. Rossini’s opera zou eigenlijk in 2020 opgevoerd worden. Het werk is ingekort tot een ‘autovriendelijke’ 90 minuten. Bij de San Diego Symphony en het San Diego Opera Chorus voegen zich solisten als David Pershall, Carlos Enrique Santelli en Emily Pons. Bruce Stasyna heeft de muzikale leiding. De regie is, net als bij La bohème, van Kenturah Stickann.
‘San Diego is één van de weinige steden in het land waar muziekliefhebbers live, in eigen persoon voorstellingen kunnen bezoeken’, zegt David Bennett. De algemeen directeur stelt dat een traditioneel seizoen in een traditioneel theater op dit moment simpelweg onmogelijk is. Lerend van experimenten van andere gezelschappen heeft zijn huis het concept van drive-in opera doorontwikkeld.