Nieuws

Cité de l’Opera: Carolyn, John en Raoul

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 293.

Carolyn vindt er iets van
Sopraan Carolyn Sampson nam Schumanns liederencyclus Frauenliebe und -leben op voor een cd op het BIS-label. In een artikel stelt ze zichzelf en het publiek de vraag: ‘How does any self-respecting modern woman perform the song cycle today, in which the female protagonist is defined solely in relation to the man and her role as wife and mother?’

Koffie bij Jessye
De ‘green room’ van de Londens Wigmore Hall wordt hernoemd. Wie zich op een recital voorbereidt in het toonaangevende huis voor kamermuziek en lied bevindt zich voortaan in de ‘Jessye Norman Green Room’.

Botsing
De testindustrie en de vaccinatiegolf raken elkaar op 1 juli. De vraag is hoe het daarna verdergaat.

Reizen met de opera
Moet de opera naar het publiek reizen of moet het publiek naar de opera reizen? Het is al een oude discussie. WNO laat even weten wat er op tournee allemaal meegaat.

Platinatesten
Op 14 mei is er een Fieldlab-concert door het Residentie Orkest in het Zuiderstrandtheater. Daarnaast zijn er de Testen voor Toegang-evenementen van afgelopen week, waaronder twee voorstellingen bij Nationale Opera & Ballet. Naar die testinfrastructuur gaat krankzinnig veel geld. De belofte is dat er dan weer meer mogelijk zou zijn. Dat wordt met gestaag vaccineren ook bereikt. De vraag is hoe die twee lijnen zich tot elkaar verhouden.

Kees Vlaardingerbroek zet vraagtekens bij de experimenten in de NTR ZaterdagMatinee.

Nog even online
Bij de Opéra Royal de Wallonie-Liège wordt er muziek gemaakt. Het resultaat is binnenkort online te zien.

Bröcheler bijna een halve eeuw geleden
Bas-bariton John Bröcheler is een grote naam uit het recente verleden. Hij had medische malheur, maar zei in december tegen De Limburger over zijn herstel: ‘Het gaat goed met me!’ Meer dan 45 jaar geleden zong hij in L’Orminod van Cavalli.

Een beetje meer stijl bij de SuperBowl
Suggestie van zangeres Jeanine de Bique: niet weer Beyoncé of Lady Gaga, maar Platée in de pauze van de SuperBowl.

‘Adapter une autre fois’
Tosca, Roméo et Juliette en La clemenza di Tito zijn nog niet geschrapt in het programma van de Opéra national de Paris. Alles tot die tijd is door intendant Alexander Neef afgelast. Alweer, verzucht hij.

Vacature
Sopraan Natalie Dessay leek kandidaat voor de functie van directeur van de Opéra national de Bordeaux, maar is verdwenen van de shortlist. Binnenkort vertelt ze er meer over aan Forum Opéra.

Operafeestje
‘Frock up or dress down, nobody’s judgin’, zegt de organisatie van de Opera Awards. Voor het eerst – en niet toevallig nu – wordt het evenement online gestreamd. Tickets van 10 pond zijn al te koop voor 10 mei.

Premièrelijst
Video’s van de laatste achttien wereldpremières die de Deutsche Oper in Berlijn heeft gepresenteerd staan nu handig onder elkaar op YouTube.

Steffani bij Equilibrium
Zangeres/dirigent Barbara Hannigan heeft sinds 2018 een eigen jongtalentenprogramma, Equilibrium. De Nederlandse bariton Raoul Steffani maakt sinds kort deel uit van het programma. Zijn eerste optreden onder de vlag van Equilibrium is op 30 april te zien vanuit de Rotterdamse Doelen.

Vorig artikel

Operahuizen experimenteren met drive-in opera

Volgend artikel

Afscheid Ching-Lien Wu: 'Ze gaat tot het gaatje'

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.