De Munt presenteert divers nieuw seizoen
Met het motto ‘We are here’, vrij vertaald ‘we zijn er nog’, biedt de Munt een divers programma voor het komende seizoen ‘dat blaakt van optimisme en positivisme’, zo schrijft intendant Peter de Caluwe in zijn inleiding. ‘Want we durven er wel degelijk van uit te gaan dat wij u vanaf september opnieuw tien maanden lang live opera mogen laten beleven.’
Twee evenementen uit het door de coronaperikelen verstoorde seizoen 2020/2021 blijken gehandhaafd. Dat is de wereldpremière van The Time of Our Singing, op een libretto van Peter van Kraaij, gecomponeerd door Kris Defoort. Het nieuwe werk opent het seizoen, net zoals dat vorig jaar gepland was. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Richard Powers staat een raciaal gemengd gezin in de schijnwerpers dat verbonden én uit elkaar gedreven wordt door muziek in de vorm van jazz, hiphop en klassiek. De Nederlandse sopraan Claron McFadden zingt de rol van de moeder in het gezin.
Ook gebleven is de concertante uitvoering van de honderd jaar oude Belgische opera De kinderen van de zee van Lodewijk Mortelmans. Een dramatisch zangspel over een onverbiddelijke vloek die een vissersfamilie treft. Inhoudelijk is het een verhaal dat overeenkomt met het Nederlandse toneelstuk Op hoop van zegen. De Nederlandse mezzo Christianne Stotijn staat genoteerd voor een de vissersvrouwen.
Een derde Nederlandse vocaliste is Lenneke Ruiten. Zij stond in het vorige seizoen klaar voor de rol van Maria Stuarda in een compilatie van vier Donizetti-opera’s rond koningin Elizabeth I, een productie die werd afgelast. Nu is zij gecast voor de rol van Marguerite de Valois in de grand opéra Les Huguenots van Giacomo Meyerbeer. De Munt herneemt hiermee een grootse productie uit 2011 in een regie van Olivier Py, met een nieuwe bezetting met onder anderen Enea Scala als Raoul de Nangis. Met Les Huguenots, gedirigeerd door Evelino Pidó, viert het Symfonieorkest van de Munt in juni 2022 het feit dat in 1772 voor het eerst een vast orkest voor de operabegeleiding werd samengesteld in Brussel. In 250 jaren heeft het zich kunnen handhaven.
Hyperrealistisch
Komend seizoen telt meer hernemingen: Lulu van Alban Berg (in de door Friedrich Cerha voltooide versie) keert terug in de regie van Krzysztof Warlikowski, met wederom Barbara Hannigan in de titelrol en met een nieuwe dirigent, Munt-chef Alain Altinoglu. Ook de geënsceneerde versie van Mozarts requiem door Romeo Castellucci herleeft in een muzikale vergroting door Raphaël Pichon. Hij dirigeert zijn eigen koor en orkest Pygmalion en een mooi zangerskwartet aangevoerd door sopraan Sandrine Piau. Intendant De Caluwe beklemtoont dat deze reprises voortkomen uit de overtuiging ‘dat deze ensceneringen een decennium na de première nog geen sikkepit aan creatieve kracht moeten inboeten.’
Nieuwe producties van traditioneel repertoire zijn er van Bellini, Bizet, Puccini en Wagner. Bellini’s Norma gaat in een regie van Christophe Coppens en gedirigeerd door Sesto Quatrini – die zijn Munt-debuut maakt – en met onder anderen Davinia Rodriguez als Norma en Enea Scala als Pollione.
Bizets Carmen wordt door regisseur Dmitri Tcherniakov in een door hem ontworpen hyperrealistisch decor geplaatst. De productie telt liefst twaalf opvoeringen met dubbele bezetting. Carmen wordt afwisselend gezongen door Stéphanie d’Oustrac en Eve-Maud Hubeaux. Er staan ook twee dirigenten genoteerd voor steeds hetzelfde orkestraal ensemble.
Een echte Trittico van Puccini trekt de aandacht, gedirigeerd door Munt-chef Alain Altinoglu en in een regie van Tobias Kratzer. Van Richard Wagner gaat Parsifal in concertante vorm klinken. Ook gedirigeerd door Alain Altinoglu, met onder anderen Andrew Schroeder als Amfortas, Franz-Josef Selig als Gurnemanz en Julian Hubbard als Parsifal. Kundry wordt vertolkt door Elena Pankratova.
Creatiehuis
‘Bovenal blijven we een creatiehuis’, zo betoogt Peter de Caluwe. ‘Blijven inzetten op opdrachtwerken is één van de fundamenten van mijn huidige mandaat. Zelfs in het rampzalige coronajaar zijn we daar met onze virtuele wereldcreatie Is this the End? in geslaagd.’
Dat werk van Jean-Luc Fafchamps, door hem omschreven als een ‘pop requiem in three parts’, wordt vervolgd in een tweede deel getiteld Here’s the Woman!. Dit deel focust op het personage van de vrouw in haar zoektocht naar de hoogste liefde. Na de filmische dimensie van het eerste deel krijgt de toeschouwer ditmaal een scenisch-digitale performance te zien en te horen.
Ook uit opdracht voortgekomen is de kameropera Zelle, met ondertitel ‘Wenn es dunkel wird’, van de Brits-Chinese componiste Jamie Man op een tekst van de Zwitser Peter Stamm. Een polyfoon spel met elektronische muziek en de stemmen van een mix aan vertolkers, onder meer het ensemble Asko|Schönberg uit Nederland. De componiste dirigeert haar eigen wereldpremière.
Van de Nederlandse componiste Mathilde Wantenaar wordt Een lied voor de Maan uitgevoerd, eerder succesvol in première gegaan bij De Nationale Opera. Het kamermuziekensemble van de Munt speelt onder leiding van Beatrice Lachaussée. De Nederlandse Vera Fiselier zit in de Nederlandstalige cast, waarnaast ook een Franstalige zangersbezetting voor deze opera, gericht op kinderen in het tweetalige Brussel.
Zie voor meer informatie over het nieuwe seizoen in Brussel de website van de Munt.