AchtergrondNieuws

EMTV: oude muziek aan de man brengen

Het Festival Oude Muziek lanceerde op maandag een ambitieus nieuw project: Early Music Television, een Netflix-achtige streamingsdienst met concerten, documentaires en lezingen. ‘Dit aanbod vind je nergens in de wereld’, zegt adjunct-directeur Juliette Dufornee. ‘Ik hoop dat mensen er blij van worden.’

Het Festival Oude Muziek deed de afgelopen jaren veel ervaring op met het registreren en streamen van concerten. (© Foppe Schut)

Juliette Dufornee begon haar carrière bij Brava en Monteverdi TV en werkt sinds bijna tien jaar voor het Festival Oude Muziek. Als adjunct-directeur houdt ze zich bezig met ‘alles wat zakelijk is’. Met haar achtergrond in de media was ze geknipt om het nieuwe initiatief Early Music Television te ontwikkelen.

Waarom een streamingsdienst voor oude muziek?
‘Oude muziek is een ondergeschoven kindje bij contentdistributeurs. Er is voornamelijk aandacht voor barok, het aanbod is niet zo breed als bij ons festival. Ik denk dat wat wij doen uniek is. En we hebben de mogelijkheid om op vrij makkelijke wijze veel content te maken. Kort door de bocht: zet op een festivaldag ’s ochtends de camera aan en ’s avonds weer uit en je hebt heel veel oude muziek vastgelegd.

Met Early Music Television willen we onze catalogus beschikbaar maken én vastleggen wat we als festival aan het doen zijn. Veel materiaal betreft muziek die voor het eerst in honderden of zelfs duizend jaar opgevoerd werd.’

Hoe ontstond het idee voor EMTV?
‘We zijn in 2018 begonnen met het registreren van concerten. Toen de coronacrisis in 2020 begon, hadden we al een catalogus en de techniek om te gaan streamen, en zo de band met ons publiek te behouden. Dat jaar hebben we ons alternatieve festivalprogramma – opgezet in zeven weken tijd, toen de coronamaatregelen iets versoepeld werden – gratis op Facebook en YouTube gestreamd. Dat was een eyeopener. Ondanks de korte voorbereidingstijd en het feit dat we nauwelijks marketing hadden kunnen doen, werden de livestreams heel goed bekeken.

Alles bij elkaar hadden we 20 tot 30 streams, die door 100.000 bezoekers uit bijna 60 landen bekeken werden. Dat verraste ons enorm en opende onze ogen voor wat er, met een langere aanloop en meer marketing, mogelijk kon zijn.

De festivalsfeer in Utrecht moet ook in de streams terug te voelen zijn, zegt Juliette Dufornee. (© Foppe Schut)

Afgelopen jaar was ons festival ook hybride. Een deel van de livestreams was gratis, een deel betaald. Natuurlijk waren er daardoor minder kijkers, maar de aandacht was nog steeds groot, en heel internationaal. De techniek voor EMTV hebben we in die zomer gebouwd en in de maanden daarna doorontwikkeld. Afgelopen festival werkten we met pay-per-view, bij EMTV hebben we voor abonnementen gekozen.’

Het platform wordt aangeprezen als het ‘Netflix van de oude muziek’. Waarom?
‘Vrijwel iedereen kent Netflix, dus dat is een makkelijke manier om uit te leggen wat het is. Sommigen dachten bij de referentie aan Netflix trouwens dat het een commerciële onderneming is, maar dat is niet zo. Voorlopig zijn we vooral aan het investeren. We doen het niet om er rijk van te worden. Onze missie is om oude muziek aan de man te brengen. Dit is een nieuwe weg daarvoor. Niet in plaats van de concerten in de zaal, maar ernaast.’

Wat mogen abonnees verwachten?
‘De catalogus bevat op dit moment 178 concerten, lezingen en documentaires. Van alle concerten hebben we trailers gemaakt, dus je kunt eerst uitgebreid het aanbod bekijken voordat je besluit om abonnee te worden.

Als je je abonneert, heb je onbeperkt toegang tot al het aanbod. Elke maand voegen we minstens drie titels toe en iedere maand bieden we een livestream aan. Tijdens het festival in de zomer zijn er zo’n veertig livestreams te zien, die daarna natuurlijk ook beschikbaar blijven.

We hebben erg gelet op de doorzoekbaarheid van de catalogus. We hebben de streams ingedeeld in festivaljaar, tijdsperiode en vocaal of instrumentaal. Verder kun je bijvoorbeeld ook op een specifieke sopraan of een bepaalde chanson zoeken.’

Wat is je hoop voor EMTV?
‘Ik hoop natuurlijk dat veel mensen zich abonneren, maar nog meer hoop ik dat mensen er blij van worden. Toen we alle trailers op onze website en op YouTube hadden gezet, realiseerde ik me hoe bijzonder ons festival eigenlijk is en wat een schat aan muziek wij tot onze beschikking hebben. Je vindt het nergens in de wereld.’

Early Music Television is sinds maandag 7 maart online. Zie voor alle informatie emtv.online.

Vorig artikel

Lotte de Beer lanceert operastudio in Wenen

Volgend artikel

Orphée als belevenis via VR-bril

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.