Anneliese Rothenberger overleden
De Duitse opera- en operettezangeres Anneliese Rothenberger is maandag 24 mei op 83-jarige leeftijd in Zwitserland overleden. Dat berichten diverse media. Rothenberger was één van de succesvolste Duitse zangers in de tweede helft van de twintigste eeuw.
Anneliese Rothenberger werd geboren in Mannheim, waar ze ook studeerde. Ze debuteerde in het theater van Koblenz, in 1943. Ze groeide naar bekendheid via optredens in onder meer Hamburg, Edinburgh, de Metropolitan Opera in New York (1960) en de Scala in Milaan (1961). Ze was ook regelmatig te gast bij de Salzburger Festspiele.
Rothenberger werd in de jaren zeventig razend populair bij het grote publiek door haar optredens op de televisie, zoals haar presentatie van het ZDF-programma ‘Anneliese Rothenberger gibt sich die Ehre’.
De lyrische sopraan zong in haar carrière samen met grootheden als Dietrich Fischer-Dieskau, Fritz Wunderlich en Nicolai Gedda. In 1983 stopte ze met haar carrière op het toneel. In 2003 kreeg ze een ECHO Award voor alles wat ze bereikt had.
Ze trouwde in 1954 met haar manager Gerd Dieberitz. Na zijn dood in 1999 verhuisde ze naar Zwitserland, waar ze op 24 mei overleed.
Hieronder een fragment waarin Rothenberger ‘Martern aller Arten’ zingt uit Mozarts Die Entführung aus dem Serail. Het is een opname uit 1963.
8Reacties
op mijn heupen -want ik lees het overal maw iedereen copieert van iedereen- krijg ik het ervan, zij was NIET 83 maar 89!
Menigeen zal het zich (zeker in Limburg, waar toch net iets meer Duitse TV werd/wordt gekeken) nog wel herinneren: die hoffelijke ontvangsten van allerlei zangers en zangeressen in « Anneliese Rothenberger gibt sich die Ehre ». Voor de onervaren maar geïnteresseerde leek was dat programma toen zo’n beetje de enige kans om kennis te maken met de wereld van operette en opera.
Toegegeven: het mag – zeker naar de huidige maatstaven – allemaal net iets te rozig en te romantisch zijn voorgespiegeld, maar het zorgde wel voor heel wat charmante uren met muziek waarbij je zowel geamuseerd als ontroerd werd. En wie ‘The Metropolitan Opera on Record’ erop naslaat, zal zien dat Frau Rothenberger heel wat meer in huis had dan het clichébeeld dat we in Nederland zo graag van Duitse zangeressen hebben.
Try this, it’s quite amazing are rare:
http://www.youtube.com/watch?v=er-cK5ry7jg&feature=PlayList&p=39254D9E551C8687&playnext_from=PL&playnext=1&index=12
Or this one:
http://www.youtube.com/watch?v=aS8IO7_D73Y
Overigens: Rothenberger was één van de beste Lulu’s (Alban Berg) in de geschiedenis. Zij zong ook Marie in Wozzeck.
Liebe Frau Rothenberger,
Und jetzt geben wir uns die Ehre, mit einem Gesamtüberblick Ihrer Karriere auf Schallplatte und CD, angeboten auf http://www.operaclass.com. Haben Sie bitte unseren Dank für die viele schönen Stunden!
1950 – Boris Godunov (Mussorgsky) – Wilhelm Schüchter: Anneliese Rothenberger (Feodor)
1950 – Die lustige Witwe (Lehár) – Wilhelm Stephan: Anneliese Rothenberger (Valencienne)
1951 – Der Graf von Luxemburg (Lehár) – Wilhelm Stephan: Anneliese Rothenberger (Juliette Vermont)
1952 – Gräfin Maritza (Kalman) – Wilhelm Stephan: Anneliese Rothenberger (Lisa)
1954 – Penelope (Liebermann) – George Szell: Anneliese Rothenberger (Telemachos)
1957 – Die Schule der Frauen (Liebermann) – George Szell: Anneliese Rothenberger (Agnes)
1958 – Arabella (R. Strauss) – Joseph Keilberth: Anneliese Rothenberger (Zdenka)
1958 – Don Carlo (Verdi) – Herbert von Karajan: Anneliese Rothenberger (Una voz celestial)
1959 – Der Zigeunerbaron (J. Strauss) – Heinrich Hollreiser: Anneliese Rothenberger (Arsena)
1960 – 1969
1960 – Der Wildschütz (Lortzing) – Robert Heger: Anneliese Rothenberger (Baronin Freimann)
1961 – Dialogues des carmélites (Poulenc) – Berislav Klobucar: Anneliese Rothenberger (Soeur Constance)
1961 – Parsifal (Wagner) – Herbert von Karajan: Anneliese Rothenberger (Blumen dritte)
1961 – Der Rosenkavalier (R. Strauss) – Herbert von Karajan: Anneliese Rothenberger (Sophie)
1961 – Die Entführung aus dem Serail (Mozart) – Heinz Wallberg: Anneliese Rothenberger (Constanze)
1962 – Don Giovanni (Mozart) – Joseph Keilberth: Anneliese Rothenberger (Zerlina)
1962 – Un ballo in maschera (Verdi) – Nello Santi: Anneliese Rothenberger (Oscar)
1963 – Arabella (R. Strauss) – Joseph Keilberth: Anneliese Rothenberger (Zdenka)
1964 – Die Zauberflöte (Mozart) – Fritz Rieger: Anneliese Rothenberger (Pamina)
1964 – Hänsel und Gretel (Humperdinck) – Andre Cluytens: Anneliese Rothenberger (Gretel)
1964 – Le nozze di Figaro (Mozart) – Otmar Suitner: Anneliese Rothenberger (Susanna)
1965 – Die Entführung aus dem Serail (Mozart) – Zubin Mehta: Anneliese Rothenberger (Constanze)
1965 – La Bohème (Puccini) – Fausto Cleva: Anneliese Rothenberger (Musetta)
1966 – Die Entführung aus dem Serail (Mozart) – Josef Krips: Anneliese Rothenberger (Constanze)
1966 – Orfeo ed Euridice (Gluck) – Václav Neumann: Anneliese Rothenberger (Euridice)
1967 – Eine Nacht in Venedig (J. Strauss) – Franz Allers: Anneliese Rothenberger (Constantia)
1967 – Undine (Lortzing) – Robert Heger: Anneliese Rothenberger (Undine)
1967 – Das Land des Lächelns (Lehár) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Lisa)
1968 – Martha oder der Markt an Richmond (Flotow) – Robert Heger: Anneliese Rothenberger (Lady Harriet Durham)
1968 – Lulu (Berg) – Leopold Ludwig: Anneliese Rothenberger (Lulu)
1969 – Madama Butterfly (Puccini) – Giuseppe Patané: Anneliese Rothenberger (Cio-Cio-San)
1970 – 1979
1970 – Ein Walzertraum (Straus) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Prinzessin Helene)
1971 – Die Csardasfürstin (Kalman) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Sylva Varescu)
1971 – Die Fledermaus (J. Strauss) – Willi Boskovsky: Anneliese Rothenberger (Rosalinda)
1971 – Idomeneo, re di Creta (Mozart) – Hans Schmidt-Isserstedt: Anneliese Rothenberger (Ilia)
1972 – Turandot (Puccini) – Giuseppe Patané: Anneliese Rothenberger (Liù)
1972 – Gräfin Maritza (Kalman) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Gräfin Maritza)
1973 – Der Vogelhändler (Zeller) – Willi Boskovsky: Anneliese Rothenberger (Kurfürstin Marie)
1973 – Die Zauberflöte (Mozart) – Wolfgang Sawallisch: Anneliese Rothenberger (Pamina)
1975 – Boccaccio (Suppé) – Willi Boskovsky: Anneliese Rothenberger (Fiametta)
1976 – Wiener Blut (J. Strauss) – Willi Boskovsky: Anneliese Rothenberger (Gabriele)
1976 – Le cadi dupé (Gluck) – Otmar Suitner: Anneliese Rothenberger (Fatime)
1977 – Paganini (Lehár) – Willi Boskovsky: Anneliese Rothenberger (Anna Elisa)
1978 – Im weissen Rössl (Benatzky) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Josepha Vogelhuber)
1978 – Orphée aux Enfers (Offenbach) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Eurydice)
1980 – 1989
1980 – La belle Hélène (Offenbach) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (Helen)
1981 – Gasparone (Millöcker) – Heinz Wallberg: Anneliese Rothenberger (Carlotta)
1982 – La vie parisienne (Offenbach) – Willy Mattes: Anneliese Rothenberger (La baronne)
Sie hat – ich glaube sogar als erste Studioaufnahme ihrer Karriere – die CLIVIA beim NDR gemacht, ist kürzlich auf CD erschienen. Als Zeitdokument faszinierend. Und Frau Rothenberger, lange bevor sie sich im TV mit Operette die Ehre gab, ist hier viel witziger und frischer. Ganz groß! Das hat ihr in den 50er Jahren niemand gleich gemacht, weswegen sie natürlich solch eine Karriere machen konnte.
Kijk eens, nog iemand voor wie het Duits geen taboe is. Dat doet goed, net als wat Frans en Italiaans op zijn tijd. Weg met de grenzen, leve Europa.
Een groot kunstennaar is ons op 24 mei 2010 ontvallen.
Een zangeres die zich niet te min voelde om ook operette te zingen.
Ik ben er van overtuigd,dat een zanger of zangeres die operette en liederen kan zingen dit ook doet.Anneliese Rothenberger is daar een voorbeeld van,net als tal van anderen voor haar.Denk daarbij aan Schwarzkopf,Della Casa,Welitsch Vera Schwarz om er maar enkele te noemen Gelukkig betsaan er talloze opnamen die haar kunst levend houden en die ik ten zeerste koester.
Maar ook haar opera opnamen mogen we niet vergeten,en dan voorname;ijk haar Mozart en Richard Strsuss opnamen.Wat een persoonlijkheid had deze vrouw,dat kwam ook tot uiting in haar vele
gramofoonplaten van zowel opera,operette,liederen en ja ook in enkele opnamen uit musicals.