Astori brengt Piazzolla in het Nederlands
Het is dit jaar honderd jaar geleden dat Astor Piazzolla werd geboren. Hoewel de composities van de Argentijn hun wortels in de volksmuziek hebben, spreekt zijn werk veel klassieke musici aan. De vier leden van Astori Amsterdam kozen zijn muziek voor de kern van hun debuut-cd, Verhalen uit Buenos Aires.
Bayreuther Festspiele maakt programma bekend
Intendant Katharina Wagner had al enige tijd geleden verklaard dat ze vastbesloten was de Bayreuther Festspiele van 2021 doorgang te laten vinden, in enigerlei vorm. Wat in Salzburg kan, moet ook in Bayreuth kunnen. Nu is het zover: het programma is bekendgemaakt. Al zijn er nog wel de nodige vraagtekens.
Opera in de media: week 5 van 2021
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. Onze tip voor week 5 van 2021 (30 januari – 5 februari): Il barbiere di Siviglia in een regie van Jetske Mijnssen, te zien bij OperaVision.
Meistersinger houdt Moshinsky in herinnering
Op 14 januari, een week na zijn 75ste verjaardag, overleed de Australische regisseur van opera, toneel en film Elijah Moshinsky. Internationaal vermaard was hij, maar vooral geprezen in zijn thuisstad Londen. In Amsterdam zal hij in herinnering blijven door zijn grootse Meistersinger von Nürnberg in 1986.
Operadagen Rotterdam gaat verder als O.
Na vijftien edities van het jaarlijkse festival Operadagen Rotterdam werd het tijd voor een nieuwe naam en een nieuwe koers. Vanaf nu heet het festival kortweg O. Het is, aldus artistiek directeur Guy Coolen, ‘een naam die past bij een festival dat samen met makers uit binnen- en buitenland in de frontlinie van de ontwikkeling van opera staat’.
Levental en Peters presenteren tweede Medtner-cd
Mezzosopraan Ekaterina Levental en pianist Frank Peters brengen op 5 februari hun tweede cd gewijd aan het liedoeuvre van Nikolai Medtner uit, getiteld Sleeplessness. Op 7 februari is er een online releaseconcert.
Poplavskaya maakt zich op voor terugkeer
Sinds 2014 was ze niet meer op het grote operatoneel te zien, maar gestopt met zingen is Marina Poplavskaya nooit. ‘Ik was moe van het optreden, en mijn ziel was moe van alle smadelijke reacties.’ Nu wil de Russin terugkeren. Niet in haar befaamde sopraanrollen, maar als mezzosopraan.
Cité de l’Opera: Willem, Yannick, Fanny
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u
Frederik Bergman: een week vol grote projecten
Voor bas-bariton Frederik Bergman is dit een week vol grote projecten. In de Petite messe solennelle bij De Nationale Opera zingt hij de indrukwekkende baspartij en zaterdag debuteert hij bij de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Net voor de repetities voor Jenůfa spraken we de zanger. ‘In de grootste lockdown tot nu toe zit ik in twee producties die overal te zien zijn!’
The Mad King: bonte show rond gekke koning
De Engelse koning George III, regerend van 1760 tot aan zijn dood in 1820, is de geschiedenis ingegaan als ‘de gekke koning’. De tragiek van zijn gekte verwerkte de Britse componist Peter Maxwell Davies in een monodrama, getiteld Eight Songs for a Mad King. Schrijnende muziek in een sober theaterstuk van bijna dertig minuten, dat in The Mad King van OPERA2DAY tot een bonte show van ruim een uur is uitvergroot.