Operadagen Rotterdam gaat verder als O.
Na vijftien edities van het jaarlijkse festival Operadagen Rotterdam werd het tijd voor een nieuwe naam en een nieuwe koers. Vanaf nu heet het festival kortweg O. Het is, aldus artistiek directeur Guy Coolen, ‘een naam die past bij een festival dat samen met makers uit binnen- en buitenland in de frontlinie van de ontwikkeling van opera staat’.
Levental en Peters presenteren tweede Medtner-cd
Mezzosopraan Ekaterina Levental en pianist Frank Peters brengen op 5 februari hun tweede cd gewijd aan het liedoeuvre van Nikolai Medtner uit, getiteld Sleeplessness. Op 7 februari is er een online releaseconcert.
Poplavskaya maakt zich op voor terugkeer
Sinds 2014 was ze niet meer op het grote operatoneel te zien, maar gestopt met zingen is Marina Poplavskaya nooit. ‘Ik was moe van het optreden, en mijn ziel was moe van alle smadelijke reacties.’ Nu wil de Russin terugkeren. Niet in haar befaamde sopraanrollen, maar als mezzosopraan.
Cité de l’Opera: Willem, Yannick, Fanny
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u
Frederik Bergman: een week vol grote projecten
Voor bas-bariton Frederik Bergman is dit een week vol grote projecten. In de Petite messe solennelle bij De Nationale Opera zingt hij de indrukwekkende baspartij en zaterdag debuteert hij bij de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Net voor de repetities voor Jenůfa spraken we de zanger. ‘In de grootste lockdown tot nu toe zit ik in twee producties die overal te zien zijn!’
The Mad King: bonte show rond gekke koning
De Engelse koning George III, regerend van 1760 tot aan zijn dood in 1820, is de geschiedenis ingegaan als ‘de gekke koning’. De tragiek van zijn gekte verwerkte de Britse componist Peter Maxwell Davies in een monodrama, getiteld Eight Songs for a Mad King. Schrijnende muziek in een sober theaterstuk van bijna dertig minuten, dat in The Mad King van OPERA2DAY tot een bonte show van ruim een uur is uitvergroot.
Topuitvoering van Rossini’s mis door DNO
De Nationale Opera weet in coronatijd creatief om te gaan met haar kroonjuweel, het operakoor. Na het ontroerend mooie a-capellaconcert onder leiding van Lorenzo Viotti biedt DNO nu een gratis stream aan met de grootse ‘kleine plechtige mis’ van Gioacchino Rossini, in samenwerking met het Nederlands Philharmonisch Orkest.
Opera in de media: week 4 van 2021
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 4 van 2021 (23 – 29 januari) een onvolledig overzicht van het aanbod in een iets gewijzigde opzet. Tip: de Petite messe solennelle van Rossini bij De Nationale Opera.
Rick Zwart: zingen, sporten, opera en musical
Bas-bariton Rick Zwart rondde in december zijn masteropleiding muziektheater aan de Fontys Hogeschool af. Voor klassiek zingen was hij al stevig opgeleid in Amsterdam en Londen, in Tilburg zocht hij de uitbreiding van zijn vocale mogelijkheden naar klassiek musicalrepertoire. Daarover, en over zijn zoektocht naar balans, sprak hij tijdens een wandeling in Amsterdam.
Toen Teheran nog een opera had
Het Persian Dutch Network heeft een boek uitgebracht over mezzosopraan Evlin Baghcheban, The Days Tehran had Opera. Het boek is tegelijk een herinnering aan het operahuis dat tot 1979 in de Iraanse hoofdstad gerund werd en is voorzien van een cd met historische opnames.