World Opera Day: waarom houd jij van opera?
Het is vandaag (25 oktober) World Opera Day. De initiatiefnemers Opera Europa, Ópera Latinoamérica en OPERA America willen de positieve impact en waarde van opera voor de samenleving onder de aandacht brengen. Place de l’Opera maakt die mondvol persoonlijk: waarom houden onze recensenten eigenlijk van de kunstvorm waar we dagelijks over schrijven?
De Munt brengt Honeggers Jeanne d’Arc
Na twee concertante uitvoeringen van Giovanna d’Arco vervolgt de Munt in Brussel op 5 november zijn muzikale portret van Jeanne d’Arc met een productie van Jeanne d’Arc au bûcher, een dramatisch oratorium van Arthur Honegger. Kazushi Ono dirigeert.
Tarare draagt bij aan eerherstel Salieri
De naam Antonio Salieri wordt langzaamaan steeds positiever voor het voetlicht gebracht. Met een fijne opname van de opera Tarare draagt Les Talens Lyriques daaraan bij. Judith van Wanroij zingt een glansrol.
Brown zingt muziek van overzee in Ede
Mezzosopraan Emma Brown en organist Willeke Smits geven op 1 november een recital in de Edesche Concertzaal. Hun programma heet From overseas en draait om muziek uit Engeland en Amerika. Op het programma onder meer de Sea Pictures van Elgar en liederen van Copland.
Marc Pantus & Friends brengen Brahms
Bas-bariton Marc Pantus is inmiddels vaste gast in de Waalse Kerk in Amsterdam. Hij staat er op zondag 3 november weer, ditmaal met drie vocale collega’s en liefst twee pianisten. Samen brengen ze werk van Brahms. Hun doel: “De herfst wat minder guur maken.”
Cité de l’Opera: Rolando, Pavol en Zoe
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 215.
Houberg zingt over mannen in Naarden
Op zaterdag 2 november geeft sopraan Charlotte Houberg met pianist Felix Justin een recital in de Grote Kerk in Naarden. Het optreden staat in het kader van het veertigjarig jubileum van Kiwanis Naarden. De sopraan kreeg de vrije hand in de samenstelling van het programma. Het thema: ‘Mannen!’
Kriebel: meer concert dan opera voor 2+
Sommige peuters omklemden de benen van hun papa of drukten zich tegen hun mama aan. Best spannend om in een zeer grote theaterhal te wachten op een voorstelling over kriebels. Die kriebels hadden de 3-, 4- en 5-jarigen duidelijk toen in het gebouw van Nationale Opera & Ballet het muziektheaterspel Kriebel in première ging.
Wiard Witholt zingt Malatesta in Augsburg
Wiard Witholt zingt vanaf 31 oktober de rol van Dottor Malatesta in de komedie Don Pasquale van Donizetti bij het Staatstheater Augsburg. Als lid van het solistenensemble van het Zuid-Duitse operahuis is de Nederlandse bariton dit seizoen in nog vier producties te zien.
Glucks Orphée maakt veel indruk in Luik
Hoe goed kan een regie zijn? De Orphée et Eurydice die de Opéra Royal de Wallonie in huis heeft gehaald, kan als indrukwekkend en ontroerend worden omschreven. Gestileerde bewegingen, schimmig grijze achtergronden en een schilderij van Camille Corot zijn de ingrediënten voor deze effectieve regie van Glucks meesterwerk.