Kamerorkest speelt opera in Havenkom Concert
Het Nederlands Kamerorkest en het Toonkunstkoor Amsterdam voeren op zaterdag 7 september bekende operamuziek uit tijdens het Yakult Havenkom Concert in Almere. Het concert is gratis toegankelijk.
Davidsen zingt Wagner en Strauss op eerste cd
De veelbelovende sopraan Lise Davidsen zingt op haar debuutalbum bij Decca repertoire van Wagner en Strauss. Het unieke van haar stem komt bij vlagen voor het voetlicht, maar de ware Davidsen hoor je niet.
Zomerserie: waar is André Morsch?
Het is zomer, veel operahuizen en theaters in Nederland zijn dicht. Maar dat betekent voor veel zangers, musici en regisseurs niet dat ze vakantie hebben. Ze werken, in Nederland en daarbuiten, gewoon door. Place de l’Opera spoort ze op en vraagt waar ze zijn en waarom. In deel 5: André Morsch.
Sombere Boccanegra groot succes in Salzburg
Andreas Kriegenburg ensceneerde deze zomer voor de Salzburger Festspiele een nieuwe productie van Verdi’s meest sombere opera, Simon Boccanegra. Een sterke cast en een functioneel decor maakten het tot een groot succes.
Cité de l’Opera: Kathryn, Paul en Cody
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 208.
Rous geeft persoonlijke introductie op opera
In het nieuwe boek Opera gidst Benjamin Rous zijn lezers door de operageschiedenis aan de hand van 27 sleutelwerken, van L’Orfeo tot Dialogues des Carmélites. Een toegankelijke inleiding op de kunstvorm, tevens een mooie, persoonlijke ode, die ook kenners zal kunnen boeien.
Kosky’s Orphée is een luidruchtig feestje
Offenbachs Orphée aux enfers staat te boek als de eerste operette, in 1858 een nieuw genre binnen het muziektheater. Barrie Kosky haalt in zijn productie voor de Salzburger Festspiele alles uit de kast om er een overdonderend festijn van te maken.
KCO speelt één akte Tristan: taart zonder kers
Het Koninklijk Concertgebouworkest houdt van Wagner. Zaterdagavond 31 augustus stond de tweede akte van Tristan und Isolde op de lessenaars in het Concertgebouw. Het was slechts ten dele een memorabele avond, want één akte is toch een beetje als een taart zonder de kers.
Ailyn Pérez zingt eerste Nedda bij DNO
“Ik ben een intens persoon”, zegt Ailyn Pérez. De stersopraan geeft zich met overgave aan haar personages op het operatoneel. Soms zodanig dat de vrouwen die ze vertolkt haar eigen blik op het leven kleuren. Dat geldt ook voor Nedda in Pagliacci, een rol waarin ze op 5 september debuteert bij De Nationale Opera in Amsterdam.
Met een fraaie Scarlatti naar zondagschool
Enscenering is een groot woord voor de aanpak die Thomas Höft tijdens het Festival Oude Muziek losliet op Agar et Ismaele. Muzikaal boeide Alessandro Scarlatti’s jeugdwerk, al was het vocale niveau wisselend. De Neue Hofkapelle Graz speelde zeer fantasievol, wat plussen en minnen bood.