Kosky’s Orphée is een luidruchtig feestje
Offenbachs Orphée aux enfers staat te boek als de eerste operette, in 1858 een nieuw genre binnen het muziektheater. Barrie Kosky haalt in zijn productie voor de Salzburger Festspiele alles uit de kast om er een overdonderend festijn van te maken.
KCO speelt één akte Tristan: taart zonder kers
Het Koninklijk Concertgebouworkest houdt van Wagner. Zaterdagavond 31 augustus stond de tweede akte van Tristan und Isolde op de lessenaars in het Concertgebouw. Het was slechts ten dele een memorabele avond, want één akte is toch een beetje als een taart zonder de kers.
Ailyn Pérez zingt eerste Nedda bij DNO
“Ik ben een intens persoon”, zegt Ailyn Pérez. De stersopraan geeft zich met overgave aan haar personages op het operatoneel. Soms zodanig dat de vrouwen die ze vertolkt haar eigen blik op het leven kleuren. Dat geldt ook voor Nedda in Pagliacci, een rol waarin ze op 5 september debuteert bij De Nationale Opera in Amsterdam.
Met een fraaie Scarlatti naar zondagschool
Enscenering is een groot woord voor de aanpak die Thomas Höft tijdens het Festival Oude Muziek losliet op Agar et Ismaele. Muzikaal boeide Alessandro Scarlatti’s jeugdwerk, al was het vocale niveau wisselend. De Neue Hofkapelle Graz speelde zeer fantasievol, wat plussen en minnen bood.
Oliemans zingt wonderschone Brel en Bannink
Tafeltjes met glazen champagne hadden afgelopen woensdag niet misstaan in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Er werd een zomerconcert gegeven met als titel Langs Brel en Bannink door bariton Thomas Oliemans en pianist Bert van den Brink. Dit concert had prima gepast in een nostalgische nachtclub waar een gelauwerde zanger diepzinnige liederen voordraagt en grappige anekdotes vertelt.
Opera in de media: week 36 van 2019
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 36 van 2019 (31 augustus – 6 september) aandacht voor het slot van het Festival Oude Muziek met Vox Luminis, een uitvoering van Puccini’s Bohème in Mumbai op The Opera Platform en een opera van Mascagni.
IVC organiseert Belcanto Summer School
Het Internationaal Vocalisten Concours organiseert van 3 tot en met 7 september een Belcanto Summer School voor twaalf jonge zangtalenten. Zangers als Nelly Miricioiu en Raúl Giménez geven masterclasses, op 7 september is er een presentatieconcert.
Grigorian vertolkt ideale Salome in Salzburg
Romeo Castellucci’s Salome keert dit jaar terug op de Salzburger Festspiele voor drie voorstellingen. De bezetting van de hoofdrollen is ongewijzigd gebleven, met Asmik Grigorian in de titelrol. Het werd voor haar opnieuw een persoonlijke triomf, terwijl de productie als geheel met gejubel werd ontvangen.
Belcanto Academy speelt La Cenerentola
Deze week begon in Theater Het Lichtruim in Bilthoven de jaarlijkse zomercursus van de International Belcanto Academy. De cursus wordt op 7 september afgesloten met een uitvoering van Rossini’s komedie La Cenerentola.
Zuiderstrandtheater brengt community-opera
Het Zuiderstrandtheater en Kwekers in de Kunst presenteren op 6 september een nieuwe community-opera: Vrouw Houtebeen. De voorstelling is “een moderne odyssee waarin vrouwen een stem krijgen”, uitgevoerd door het Residentie Orkest.