DNO brengt nieuwe Pelléas et Mélisande
De Nationale Opera presenteert in het kader van het Holland Festival een nieuwe productie van Pelléas et Mélisande, de enige voltooide opera van Claude Debussy. Stéphane Denève dirigeert het Koninklijk Concertgebouworkest, Olivier Py voert de regie.
Actie: Vrijkaarten voor concert Westbroek
Sopraan Eva-Maria Westbroek is in juni te gast bij Amsterdam Sinfonietta. Ze zingt de veertiende symfonie van Sjostakovitsj. Place de l’Opera organiseert een actie rond het concert in het Amsterdamse Concertgebouw op 12 juni. Doe mee en maak kans op vrijkaarten!
Van macro naar micro: aus LICHT
Op 31 mei start de marathon aus LICHT in Amsterdam. De superlatieven over de omvang en de reikwijdte van deze korte versie van de opera LICHT van Karlheinz Stockhausen zijn al bijna op. In dit artikel zoomen we in op twee onderdelen uit het programma: ENGEL-PROZESSIONEN met mezzo Inga Schneider van Cappella Amsterdam en WELT-PARLAMENT met tenor Erik Slik.
Aalto besluit seizoen met Così fan tutte
Het Aalto-Musiktheater in Essen brengt vanaf 1 juni een nieuwe productie van Così fan tutte, de laatste première van het seizoen. In de cast onder anderen Karin Strobos en Martijn Cornet.
Cité de l’Opera: Jessye, Kristine en Tom
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 194.
ZaterdagMatinee brengt Die Gezeichneten
De NTR ZaterdagMatinee voert op 1 juni Schrekers grootse opera Die Gezeichneten uit in het Concertgebouw in Amsterdam. Markus Stenz heeft de muzikale leiding over het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en een omvangrijke cast.
Met de Rheingold Express naar Nibelheim
Het Musiktheater im Revier in Gelsenkirchen komt tegen het einde van dit seizoen met een op zichzelf staande productie van Das Rheingold. Aanleiding is de sluiting van de laatste kolenmijn in het Ruhrgebied, maar daar is in de regie van Michael Schulz weinig van te merken.
Ode aan Andriessen overtuigt alleen muzikaal
Louis Andriessen wordt binnenkort tachtig. Om hem te eren bracht Operadagen Rotterdam een voorstelling die twee van zijn composities samenvoegde tot één opera: Odysseus’ Women + Anaïs Nin. Een muzikaal feest, maar in welke mate zijn deze werken geschikt als opera?
Edo de Waart dirigeert fenomenale Walküre
In het slotweekend van Operadagen Rotterdam was zaterdag in De Doelen een concertante uitvoering van de eerste akte van Wagners Die Walküre te horen. Dirigent Edo de Waart en drie topsolisten maakten er een fenomenaal optreden van.
Operadagen speelt stevige kameropera Glass
Wie zegt: Philip Glass, die zegt: minimal music. Zijn kameropera In the Penal Colony, vrijdagavond uitgevoerd op Operadagen Rotterdam, stelt in dat opzicht niet teleur.