Overvloedige pracht in Falvetti’s Diluvio
Verbeeldingskracht staat centraal in het musiceren van Leonardo García Alarcón. Dat bewees zijn zoveelste maar evengoed tintelfrisse uitvoering van Falvetti’s herontdekte zondvloedoratorium tijdens Operadagen Rotterdam. Het visuele commentaar van regisseur Sjaron Minailo leidde soms verwarrend af, maar bevatte ook ontwapenende charme.
Cité de l’Opera: Ema, Kyle en Anna
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 193.
Emily Ansenk directeur Holland Festival
Emily Ansenk wordt volgt vanaf 1 september Annet Lekkerkerker op als algemeen directeur van het Holland Festival. Ze wordt verantwoordelijk voor zowel het artistieke als het zakelijke beleid van het festival.
Ring des Feuers: ode aan schilder Evert Thielen
Ter afsluiting van een tentoonstelling van Evert Thielen in het Limburgs Museum in Venlo wordt de nieuwe operavoorstelling Ring des Feuers uitgevoerd, een combinatie van Wagners muziek en Thielens schilderkunst. In de cast onder anderen Annemarie Kremer.
Emelyanova en Estèves sieren Fantasio
Opera Zuid gaf Offenbachs onbekende opera Fantasio uit 1872 zondagmiddag een fraaie première in het Parktheater Eindhoven. Fantasio is een opéra comique, dus met veel gesproken dialogen, maar het was vooral de muziek die de première deed slagen.
The Cave: Plato anno 2019
Operadagen Rotterdam haalt ‘Music Theatre NOW award’-winnende voorstellingen naar Nederland, waaronder het Griekse The Cave. Regisseur en librettist Elli Papakonstantinou zoekt daarin op experimentele manier naar de betekenis van Plato’s grotallegorie.
Reading Salomé opent Operadagen 2019
Reading Salomé, waarmee vrijdagavond het jaarlijkse muziektheaterfestival Operadagen Rotterdam werd geopend, voert de naam van een beroemde operaheldin in de titel, maar zoals te verwachten in een avontuurlijke programmering is het geen reguliere uitvoering van Strauss’ meesterwerk.
Uitstekende Butterfly uit Odessa
Met de Madama Butterfly van De Nationale Opera net achter de rug, volgde er nog één, helemaal uit Odessa. In een bomvol Zuiderstrandtheater in Den Haag eindigde woensdag een korte tournee door België en Nederland van een oud en gerenommeerd gezelschap uit de Oekraïense stad.
Operadagen Rotterdam 2019 van start
Vanavond (17 mei) begint Operadagen Rotterdam, het festival met opera en muziektheater in de meest brede betekenis van die woorden. Er zijn al voorstellingen uitverkocht, maar wie op avontuur wil, vindt vaak nog wel een plaats in de zaal. Of in de galerie, de kerk, het voormalige ziekenhuis of de buitenlucht, tijdens het meezingfeest Van smartlap tot opera.
Salzburger Meistersinger heeft veel kanten
Het is al even geleden, maar de Osterfestspiele Salzburg bracht een interessante productie van Die Meistersinger von Nürnberg. De regie van Jens-Daniel Herzog had plussen en minnen, de muzikale interpretatie van Christian Thielemann was veelzijdig.