Stem nu: Opera van het jaar 2018
Wat vond u de beste operaproductie van 2018? Uit de voorkeuren van vijftien operakenners heeft Place de l’Opera een top 7 samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar een winnaar uit te kiezen. Stem nu!
Marc Pantus zingt Brahms en Wolf
Net voor kerst is iedereen die van lied houdt welkom in de Waalse Kerk in Amsterdam. Kerstliefhebbers en kersthaters kunnen er luisteren naar liederen van twee componisten die bepaald geen vrienden waren. Bas-Bariton Marc Pantus zingt repertoire van Johannes Brahms en Hugo Wolf, begeleid door Thomas Beijer en altvioliste Martina Forni.
Cité de l’Opera: Queen, Hans en Augusta
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 172.
Common Chorale brengt Maastricht samen
Van 20 tot en met 23 december geeft het koor Common Chorale, bestaande uit zeer diverse inwoners van Maastricht, optredens in het Bonnenfantenmuseum. Doel van het project is het samenbrengen van de inwoners door middel van een muziektheatraal concert rond het thema armoede.
Nederlands trio in Humperdinck-reprise
Het Aalto-Musiktheater in Essen herneemt vanaf 21 december Humperdincks geliefde sprookjesopera Hänsel und Gretel. De titelrollen worden gezongen door Karin Strobos en Lilian Farahani. Ook Gabrielle Mouhlen maakt deel uit van de cast.
De Parelvissers als bejaardenhuisdrama
Twee kaskrakers schreef Georges Bizet: in 1863 Les pêcheurs de perles en tien jaar later Carmen. De Parelvissers krijgt doorgaans minder voorstellingen dan Carmen, maar Opera Vlaanderen biedt een kans het werk te zien. Op dus naar Antwerpen, waar Bizets smeltende melodieën verpakt zijn in een eigenzinnig bejaardenhuisdrama.
Nézet-Séguin leidt emotionele Traviata
Met een intens emotionele directie drukte de kersverse New Yorkse muziekdirecteur Yannick Nézet-Séguin afgelopen zaterdag zijn stempel op de nieuwe Traviata bij de Metropolitan Opera, live te zien in vele bioscopen, waaronder Pathé Amersfoort.
Meeslepende melancholie in Delius-debuut
In A Village Romeo and Juliet verbindt Frederick Delius Shakespeares prille paar aan de rijpe passie van Tristan und Isolde. Wagners liefdesdrank mengde hij met Engelse reserve en Franse helderheid tot een uniek lyrisch brouwsel. De NTR ZaterdagMatinee stond op 15 december met frisse jonge stemmen garant voor een welkome Nederlandse première.
Het vuur in Jan-Willem Schaafsma
In het leven van Jan-Willem Schaafsma waren het geloof en Bach een rode draad. Voor het geloof kwam de muziek in de plaats, maar Bach bleef. De tenor is gedreven in lied, opera en oratorium en hoort in Bach nu “het vuur, een passie waar ik me mee kan identificeren”. François van den Anker vroeg naar zijn verhaal.
Opera in de media: week 51 van 2018
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 51 (15 – 21 december 2018) aandacht voor De rechtstreekse uitzending van Oedipe vanuit Nationale Opera & Ballet en voor de livestream van Don Pasquale vanuit de Munt in Brussel.