Schlossfestspiele herpakt zich met Tosca
Het Mecklenburgisches Staatstheater in Schwerin heeft sinds 2016 een nieuw leidingsteam en dat is te merken. Het niveau is opgekrikt, de artistieke visie is weer relevant. Dat bewijst een krachtige Tosca, deze weken te zien tijdens de Schlossfestspiele van het theater.
Written on Skin terug in Amsterdam
Terwijl maandag de nieuwste opera van de Britse componist George Benjamin zijn eerste voorstelling in Amsterdam beleefde, werd in die stad ook al gerepeteerd voor Written on Skin. De opera van Benjamin uit 2012, die in dat jaar bij De Nationale Opera te zien was, keert terug in Amsterdam voor een eenmalige, semiconcertante uitvoering.
Fraaie Clemenza uit Glyndebourne uit op dvd
Veel ogen in de operawereld waren vorige zomer gevestigd op de spraakmakende productie van La clemenza di Tito in Salzburg, door het duo Sellars en Currentzis. In Glyndebourne stond echter ook een nieuwe Clemenza op het programma. Publicitair wat in de luwte, maar niet minder interessant. De voorstelling is inmiddels op dvd en blu-ray uitgebracht.
Vooruitblik: Bregenzer Festspiele 2018
Op de immense Seebühne herhaalt de Bregenzer Festspiele dit jaar zijn productie van Carmen, op de andere speelplekken van het festival aan de Bodensee zijn veel nieuwe voorstellingen te zien, waaronder de Oostenrijkse première van Beatrice Cenci en de wereldpremière van Das Jagdgewehr.
Benjamins nieuwe opera zit vol spanning
Liefst zeven operahuizen en één festival tekenden voor de opdracht en de productie van Lessons in Love and Violence. Zo groot is het vertrouwen in de derde opera van George Benjamin (muziek) en Martin Crimp (tekst). Terecht. Van de eerste tot de laatste noot is het werk geweldig spannend, zo bleek maandagavond tijdens de Nederlandse première bij De Nationale Opera.
Cité de l’Opera: Maria, France en Pierre
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 147.
Studio Nibelheim: bariton Pierre Mak
Studio Nibelheim reisde naar Amsterdam voor een gesprek met Pierre Mak, bariton en docent. Mak vertelt over zijn eerste kennismaking met muziek door de accordeon van zijn vader en over zijn liefde voor Bach, lied, oratorium en – later in zijn carrière – opera.
Thijl neemt bezit van het theater
Dirigent Bas Pollard en regisseur Wim Trompert zetten dit weekend hun werk aan de opera Thijl voort op locatie. De eerste op de bok voor het Utrechtsch Studenten Concert, de tweede midden op de tribune in het tijdelijke Thijl-theater in Soest. Op weg naar de ideale voorstelling van Jan van Gilses opera, die op 30 juni in première zal gaan.
Veel naakt en veel geweld in Gesualdo
Bloot, geweld, nepbloed en wonderschone madrigalen vormen de ingrediënten van de bizarre muziektheatervoorstelling Gesualdo, over de Italiaanse madrigalencomponist en gestoorde geweldpleger Carlo Gesualdo. Het Nederlands Kamerkoor ging voor het Holland Festival een samenwerkingsproject aan met het grensverleggende theatercollectief De Warme Winkel. Het leverde een citatenvoorstelling op met veel naakt.
Tristan + Isolde: oppervlakkig ballet
Het Nationale Ballet durft het aan om te concurreren met evenknie De Nationale Opera door onder de titel Tristan + Isolde een gedanste versie van het beroemde liefdesverhaal te presenteren, in het kader van het Holland Festival. Met Wagner heeft de voorstelling niets te maken.