Operarecensie

-

Operaliefhebbers hebben drukke dagen achter de rug. Na een fantastische Elektra en een muzikaal sterke Contes d’Hoffmann in het weekend bracht het Concertgebouw op maandag 4 juni een knappe concertante uitvoering van La damnation de Faust. Koor en orkest speelden de hoofdrol in het meesterwerk van Hector Berlioz.

Lees meer
AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

-

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 144.

Lees meer
AchtergrondBinnenkortFeatured

-

Zangeres Ekaterina Levental en theatermaker Chris Koolmees brengen op 7 juni een nieuwe productie van La voix humaine in première tijdens het Oranjewoud Festival. Aan François van den Anker vertelden de twee over hun benadering en hun inspiratie voor het stuk van Poulenc en Cocteau.

Lees meer
FeaturedOperarecensie

-

In 1983 vertoonde de voorganger van De Nationale Opera voor de laatste keer een productie van Hoffmanns Erzählungen. In het Duits! Na 35 jaar zorgt DNO voor het Franse origineel, Les contes d’Hoffmann. Het premièrepubliek reageerde zondag enthousiast op zangers, dirigent en orkest, maar de bijval voor het regieteam was aan de slappe kant. Terecht.

Lees meer
BinnenkortBuitenland

-

De Munt in Brussel paart Bartóks bekende opera Hertog Blauwbaards burcht aan zijn balletpantomime De wonderbaarlijke mandarijn. Christophe Coppens regisseert de double bill en ontwerpt de kostuums.

Lees meer
BinnenkortBuitenland

-

Opera Vlaanderen sluit zijn seizoen af met een nieuwe productie van De Speler van Prokofjev. De Duitse theaterregisseur Karin Henkel maakt met de voorstelling haar operadebuut. Voormalig chef-dirigent Dmitri Jurowski keert terug naar zijn huis voor de negen uitvoeringen in Gent en Antwerpen.

Lees meer
AchtergrondNieuws

-

Er valt veel te vragen aan Pierre Audi. Dertig jaar lang was hij directeur van De Nationale Opera, deze zomer neemt hij afscheid. Na de nodige interviews in de media voerde hij afgelopen zondag voorafgaand aan de première van Les contes d’Hoffman een publiek gesprek met radiomaker Hans Haffmans. “Voor mij is de tijdloze, poëtische dimensie van opera het belangrijkst.”

Lees meer
Operarecensie

-

Het dak ging eraf na afloop van Elektra in de NTR ZaterdagMatinee. Over de uitvoering van Strauss’ meesterwerk kan eigenlijk alleen in superlatieven worden gesproken. Na alle Elektra’s in de regie van Willy Decker leek dit een overbodige exercitie, maar zie, het kan altijd nog mooier.

Lees meer
AchtergrondBinnenkortInterviews

-

Componisten slaken postuum een zucht van verlichting als Carlo Rizzi op de bok staat. Bij de Italiaanse maestro is hun muziek in veilige handen. Groot is Rizzi’s reputatie, groot is de lof die hij vrijwel standaard krijgt voor zijn directies. Bij De Nationale Opera werkt hij voor het eerst aan Les contes d’Hoffmann van Offenbach. “Het is een heel delicaat werk.”

Lees meer
Binnenkort

-

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 23 (2 – 8 juni 2018) aandacht voor de radio-uitzending van Der fliegende Holländer van de Nederlandse Reisopera en voor sopraan Judith van Wanroij in Le Tribut de Zamora.

Lees meer
DELEN

Home