Hoffmann bij DNO: sfeerloos en warrig
In 1983 vertoonde de voorganger van De Nationale Opera voor de laatste keer een productie van Hoffmanns Erzählungen. In het Duits! Na 35 jaar zorgt DNO voor het Franse origineel, Les contes d’Hoffmann. Het premièrepubliek reageerde zondag enthousiast op zangers, dirigent en orkest, maar de bijval voor het regieteam was aan de slappe kant. Terecht.
Munt combineert twee Bartók-werken
De Munt in Brussel paart Bartóks bekende opera Hertog Blauwbaards burcht aan zijn balletpantomime De wonderbaarlijke mandarijn. Christophe Coppens regisseert de double bill en ontwerpt de kostuums.
Opera Vlaanderen brengt Prokofjevs Speler
Opera Vlaanderen sluit zijn seizoen af met een nieuwe productie van De Speler van Prokofjev. De Duitse theaterregisseur Karin Henkel maakt met de voorstelling haar operadebuut. Voormalig chef-dirigent Dmitri Jurowski keert terug naar zijn huis voor de negen uitvoeringen in Gent en Antwerpen.
Audi in gesprek over dertig jaar DNO
Er valt veel te vragen aan Pierre Audi. Dertig jaar lang was hij directeur van De Nationale Opera, deze zomer neemt hij afscheid. Na de nodige interviews in de media voerde hij afgelopen zondag voorafgaand aan de première van Les contes d’Hoffman een publiek gesprek met radiomaker Hans Haffmans. “Voor mij is de tijdloze, poëtische dimensie van opera het belangrijkst.”
Pankratova triomfeert in fenomenale Elektra
Het dak ging eraf na afloop van Elektra in de NTR ZaterdagMatinee. Over de uitvoering van Strauss’ meesterwerk kan eigenlijk alleen in superlatieven worden gesproken. Na alle Elektra’s in de regie van Willy Decker leek dit een overbodige exercitie, maar zie, het kan altijd nog mooier.
Carlo Rizzi geniet van eerste Hoffmann
Componisten slaken postuum een zucht van verlichting als Carlo Rizzi op de bok staat. Bij de Italiaanse maestro is hun muziek in veilige handen. Groot is Rizzi’s reputatie, groot is de lof die hij vrijwel standaard krijgt voor zijn directies. Bij De Nationale Opera werkt hij voor het eerst aan Les contes d’Hoffmann van Offenbach. “Het is een heel delicaat werk.”
Opera in de media: week 23 van 2018
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 23 (2 – 8 juni 2018) aandacht voor de radio-uitzending van Der fliegende Holländer van de Nederlandse Reisopera en voor sopraan Judith van Wanroij in Le Tribut de Zamora.
Euroscoop brengt Boris Godoenov uit Parijs
De vestigingen van Euroscoop in Schiedam, Tilburg en Maastricht eindigen hun operaseizoen op 7 juni met Boris Godoenov. De met veel Russische stemmen bezette productie van het werk van Modest Moessorgski wordt live uitgezonden vanuit de Parijse Opéra Bastille.
The Fat Lady brengt Zauberflöte in Caprera
Operagroep The Fat Lady siert het zeventigjarige bestaan van Openluchttheater Caprera in Bloemendaal met een uitvoering van Die Zauberflöte op vrijdag 1 juni. Artistiek leider Tamir Chasson maakte voor de nieuwe productie een “onconventionele bewerking” van Mozarts partituur.
Reitsma neemt afscheid bij Kameroperahuis
Na ruim elf jaar pionieren en experimenteren neemt directeur Annemarie Reitsma per 1 juli afscheid van het Kameroperahuis. Karin Netten en Hannah Soepenberg zullen als duo haar positie overnemen. “Ik ben trots dat het Kameroperahuis verder kan zonder mij”, zegt Reitsma in gesprek met Place de l’Opera.