Nieuwe thriller van Benjamin groot succes
George Benjamin en zijn librettist Martin Crimp laten zien dat ze in staat zijn het enorme succes van Written on Skin te evenaren. Hun nieuwe opera Lessons in Love and Violence, is een compact werk vol ingehouden spanning. Een psychologische thriller à la Hitchcock.
Benjamin componeert een koningsdrama
Het Holland Festival en De Nationale Opera tekenen op 25 juni voor de Nederlandse première van Lessons in Love and Violence, een nieuw werk van George Benjamin. Achter de intrigerende titel gaat een gruwelijk koningsdrama schuil. Peter Franken vloog naar Londen en verdiepte zich in de achtergronden van de opera.
The Turn of the Screw tweemaal concertant
Jonge, fraaie stemmen die recent hun opleiding hebben afgerond in een niet zo vaak te beleven werk van Benjamin Britten. Dat zijn al twee goede redenen om naar een van de twee uitvoeringen van The Turn of the Screw te gaan. De voorstelling staat in Den Haag en Amsterdam.
Tom Goossens gaat ver met Mozart
Tom Goossens maakt op dit moment zijn eerste zelfstandige productie. Così, een Mozart-opera waaraan de regisseur zijn eigen twist geeft, gaat tijdens Operadagen Rotterdam in première. Così is een eigenzinnige bewerking met respect voor het origineel en met – zo bleek bij de repetitie – een aanstekelijk plezier in het spelen met theater en taal.
Opera in de media: week 21 van 2018
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 21 (19 – 25 mei 2018) aandacht voor de honderdste geboortedag van Birgit Nilsson en La clemenza di Tito bij De Nationale Opera.
Véronique Gens: een eenheid van spelen
Sopraan Véronique Gens had afgelopen woensdag in het Muziekgebouw aan ’t IJ last van een kuchje. Dat belette haar echter niet om haar liedprogramma Néère prachtig neer te zetten. Ze zong weemoedige liederen van Reynaldo Hahn, Henri Duparc, Claude Debussy en Ernest Chausson, enthousiast begeleid door pianiste Susan Manoff.
Westbroek zingt Barber in Concertgebouw
Sopraan Eva-Maria Westbroek zingt op 30 en 31 mei repertoire van Samuel Barber bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Gustavo Gimeno dirigeert het orkest tijdens de concerten in het Concertgebouw in Amsterdam.
Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 3
In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag belichten we drie producties die veelbelovend zijn, zoals de openingsvoorstelling Earth Diver bijvoorbeeld, waarbij het publiek omgeven wordt door de stemmen van Chorwerk Ruhr.
Suzuki en Bach Collegium spelen Mozart
Masaaki Suzuki en zijn Bach Collegium Japan komen naar Nederland voor twee uitvoeringen van Mozarts Mis in c. Dirigent en orkest zijn op 27 mei te bewonderen in De Oosterpoort in Groningen en op 29 mei in het Concertgebouw in Amsterdam.
Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 2
In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag de voorstelling De Grens van Ekaterina Levental onder regie van Chris Koolmees, gebaseerd op dagboekfragmenten. Ze vertelt over haar eerste jaren in Nederland na haar vlucht uit Oezbekistan.