Suzuki en Bach Collegium spelen Mozart
Masaaki Suzuki en zijn Bach Collegium Japan komen naar Nederland voor twee uitvoeringen van Mozarts Mis in c. Dirigent en orkest zijn op 27 mei te bewonderen in De Oosterpoort in Groningen en op 29 mei in het Concertgebouw in Amsterdam.
Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 2
In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag de voorstelling De Grens van Ekaterina Levental onder regie van Chris Koolmees, gebaseerd op dagboekfragmenten. Ze vertelt over haar eerste jaren in Nederland na haar vlucht uit Oezbekistan.
Fischer debuteert met 17e-eeuwse popsongs
De eigenzinnige zangeres Nora Fischer sleepte in 2017 een platencontract bij Universal binnen en viert dat nu met haar eerste solo-cd: Hush. Ze laat de grotelabelroem niet naar haar hoofd stijgen, maar houdt haar tegendraadse zelf stevig vast.
Michieletto geeft draai aan La donna del lago
Koos Elena de juiste partner? Met die vraag als uitgangspunt ensceneert Damiano Michieletto een nieuwe productie van La donna del lago bij de Opéra Royal de Wallonie in Luik. De cast levert goed werk.
Cité de l’Opera: Roberto, Karina en Rita
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 141.
Thomas Oliemans zingt Martin bij NedPhO
Bariton Thomas Oliemans zingt op 27 en 28 mei de Sechs Monologe aus Jedermann van Frank Martin bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw in Amsterdam. Marc Albrecht dirigeert.
Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 1
In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag de voorstelling Grenze(n)loos van bariton Michael Wilmering en danser Ahmed Joudeh. Onder begeleiding van pianiste Kanako Inoue tonen de twee een “bont palet van kleuren en muziekstijlen”.
Satire Sjostakovitsj mislukt volledig bij MiR
“Tscherjómuschki, wie wúnderbar, das Faulbeerbäumchen blüht”, zingt een koor van fabrieksarbeiders, gestoken in oranje werkkleding. We kijken naar de operette Moskau, Tscherjomuschki van Dimitri Sjostakovitsj in het Musiktheater im Revier (MiR). Het beeld is ver verwijderd van de inhoud van dit werkje, een sociale satire rond een flatgebouw.
Spelplezier overheerst in Hondenhartje
Varen. Bestemming maakt niet uit. Zo simpel is het. In Hondenhartje bij De Nationale Opera trekt een tiental bemanningsleden eropuit. Met een moeizaam libretto blijft aan het eind van de vaart het spelplezier het meeste bij.
Een Bourgondisch Festival Oude Muziek
Het programma voor het komende Festival Oude Muziek is verschenen. De samenstellers presenteren hun werk als een programma dat buitengewoon bont is, en dat vastgeroeste conventies op de proef wil stellen. Utrecht wordt vanaf 24 augustus negen dagen Bourgondisch.