Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 1
In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag de voorstelling Grenze(n)loos van bariton Michael Wilmering en danser Ahmed Joudeh. Onder begeleiding van pianiste Kanako Inoue tonen de twee een “bont palet van kleuren en muziekstijlen”.
Satire Sjostakovitsj mislukt volledig bij MiR
“Tscherjómuschki, wie wúnderbar, das Faulbeerbäumchen blüht”, zingt een koor van fabrieksarbeiders, gestoken in oranje werkkleding. We kijken naar de operette Moskau, Tscherjomuschki van Dimitri Sjostakovitsj in het Musiktheater im Revier (MiR). Het beeld is ver verwijderd van de inhoud van dit werkje, een sociale satire rond een flatgebouw.
Spelplezier overheerst in Hondenhartje
Varen. Bestemming maakt niet uit. Zo simpel is het. In Hondenhartje bij De Nationale Opera trekt een tiental bemanningsleden eropuit. Met een moeizaam libretto blijft aan het eind van de vaart het spelplezier het meeste bij.
Een Bourgondisch Festival Oude Muziek
Het programma voor het komende Festival Oude Muziek is verschenen. De samenstellers presenteren hun werk als een programma dat buitengewoon bont is, en dat vastgeroeste conventies op de proef wil stellen. Utrecht wordt vanaf 24 augustus negen dagen Bourgondisch.
Opera in de media: week 20 van 2018
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 20 (12 – 18 mei 2018) aandacht voor de radio-uitzending van de opera Samson et Dalila van Saint-Saëns met het roldebuut van Elīna Garanča en voor de livestream vanuit Berlijn van Semele.
Tito als klassiek kostuumdrama in Gent
Een dag eerder dan De Nationale Opera presenteerde Opera Vlaanderen haar visie op Mozarts La clemenza di Tito. In het Gentse operahuis ontrolde zich een onverwacht door en door klassiek kostuumdrama in de stijl van Napoleons Empire. Tito hoefde niet dood van regisseur Michael Hampe; hij glorieerde in de jubelzang aan het einde.
Ballo: zoeken naar het theater in de muziek
Het duo dat in 2016 bij Opera Zuid La bohème bracht, heeft zich nu gestort op Un ballo in maschera van Verdi. Voor beiden is het in zekere zin een debuut, maar de twee Vlamingen brengen – zoals dat daar heet – een pak ervaring mee. Een gesprek over muziek en theater met Karel Deseure en Waut Koeken.
Marc Albrecht vertrekt bij Nationale Opera
Marc Albrecht vertrekt als chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Hij verlengt zijn huidige contract niet en zal halverwege 2020 na tien jaar afscheid nemen van het operahuis en het orkest.
Orkest Achttiende Eeuw speelt Brahms
Het Orkest van de Achttiende Eeuw gaat van 19 tot en met 25 mei op tournee met Brahms’ bekende en geliefde requiem. Het Duitstalige werk wordt uitgevoerd in samenwerking met Cappella Amsterdam. Daniel Reuss staat op de bok.
Sir Terfel zingt duivel in Amsterdamse Faust
Sir Bryn Terfel is op maandag 4 juni in het Concertgebouw te bewonderen als Méphistophélès in Berlioz’ ‘légende dramatique’ La damnation de Faust. De vermaarde bas-bariton uit Wales keert daarmee na tien jaar terug in de Grote Zaal van de Amsterdamse concerttempel.