Opera in de media: week 15 van 2018
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 15 (7 – 13 april 2018) onder meer aandacht voor Wagner in Wenen, Debussy in Parijs en Ligeti in Amsterdam.
Van Wanroij maakt debuut als Contessa
Sopraan Judith van Wanroij maakt vanavond haar roldebuut als La Contessa in Le nozze di Figaro. Ze staat voor het eerst in een scenische productie van de Opéra Royal de Wallonie in Luik. Na een lastig begin vanwege griep en verkoudheid heeft ze er nu echt zin in. “Je kunt alle kanten uit met de gravin.”
Formidabele Macbeth uit de Royal Opera
Met een cast aangevoerd door Anna Netrebko als de Lady en een gedreven Antonio Pappano in de orkestbak wist het Royal Opera House woensdagavond van de wereldwijd uitgezonden voorstelling van Verdi’s Macbeth een muzikale topavond te maken. Op een paar kleinigheden na bleek de productie uit 2002 van Phyllida Lloyd nog prima te voldoen.
Van Zweden dirigeert thrillers in Matinee
Jaap van Zweden dirigeert op 14 april twee korte, spannende opera’s in de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw: de wereldpremière van The Tell-Tale Heart van Willem Jeths en Hertog Blauwbaards burcht van Béla Bartók.
Wiener Blut wijst de weg naar de toekomst
Wat een avond, wat een show! Het kleine theater Bronski & Grünberg levert in de schaduw van de grote operettetonelen in Wenen een glansprestatie met zijn productie van Wiener Blut. Opeens wordt operette weer actueel, relevant, trashy – simpelweg grandioos.
Cité de l’Opera: Paul, Plácido en Anna
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 135.
Flitsende Zauberflöte uit Tatarstan
Het Zuiderstrandtheater in Den Haag fleurde paaszondag op met een uitstekende productie van Die Zauberflöte door de rondtoerende Staatsopera van Tatarstan. Het tempo lag hoog, gesproken dialogen waren er niet. Een vlotte voorstelling.
Kremer en Netopil delen hoofdrol in Salome
De première van de nieuwe Salome bij het Aalto-Musiktheater in Essen afgelopen zaterdag was vooral een muzikale triomf voor de Essener Philharmoniker onder leiding van Tomáš Netopil en voor Annemarie Kremer in de titelrol. Mariame Clément leunde in haar enscenering helaas te veel op #metoo om van een compleet succes te kunnen spreken.
Così op Coney Island: een theatrale triomf
Così fan tutte te midden van attractieparken en circusacts. Het lijkt vergezocht, maar regisseur Phelim McDermott maakt er bij de Metropolitan Opera een amuserende show van. De cast acteert ijzersterk en de muziek krijgt ruim baan.
Magazijn Hollandia: puur Nederlands
Geen Duits, Engels of Frans in het nieuwe programma van Frommermann, maar onversneden Nederlands repertoire. De heren kozen muziek uit Nederland en doken voor hun repertoire in de archieven. Over de parels die ze daar vonden en over wat een in het Nederlands zingende Frommermann op het podium draagt, vertelden twee leden van het ensemble.