Marco Beasley opent seizoen ’t Huis te Poort
Tenor Marco Beasley opent op vrijdag 8 september het culturele seizoen van ’t Huis te Poort in Schiedam. Samen met luitist en gitarist Stefano Rocco brengt hij het programma Le Due Radici.
Renée Fleming sprankelt in Concertgebouw
Het optreden van Renée Fleming in het Concertgebouw duurde slechts kort, maar met het muzikale gedicht Knoxville: Summer of 1915 van Barber en ‘Daphnes Verwandlung’ uit Richard Strauss’ opera Daphne liet ze een onuitwisbare indruk achter. De begeleiding was in handen van het routineus spelende Royal Stockholm Philharmonic Orchestra.
Het IVC blijft zich vernieuwen
Het is nog tien dagen tot de start van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Deze editie is gewijd aan opera en oratorium, met bijna zestig deelnemers en een jury vol kopstukken uit de operawereld. Het concours verbreedt en vernieuwt zich, onder meer door het aanbod van livestreams van de halve finale en de finale.
Studio Nibelheim: 2017/2018 in vogelvlucht
De zomer is voorbij, het nieuwe seizoen gaat beginnen. Studio Nibelheim spreekt met zangers, regisseurs en makers over hun projecten. We gingen naar de Uitmarkt in Amsterdam, en wie daar niet was, vonden we toch. Luister naar dé podcast over seizoen 2017/2018.
Cité de l’Opera: Ben, Lenny en Michael
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 104.
De Munt heropent huis met Pinocchio
De Munt heropent zijn gerenoveerde Muntschouwburg in Brussel op 5 september met de nieuwe opera Pinocchio van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat. Het werk ging deze zomer in wereldpremière in Aix-en-Provence.
Een Wozzeck à la Kentridge in Salzburg
Wie William Kentridges Lulu bij De Nationale Opera gezien heeft, zal de houtskooltekeningen en springerige filmbeelden in zijn Wozzeck bij de Salzburger Festspiele ongetwijfeld herkennen. Het lijkt zijn handelsmerk te zijn. Het levert een boeiende theatervoorstelling op.
Robeco: heerlijk, himmlisch, Mahler
Een lied voor sopraan met orkestbegeleiding werd voor Gustav Mahler aanleiding om er een symfonie van te maken: zijn vierde symfonie, met als slotdeel ‘Wir geniessen die himmlischen Freuden’. Dat was donderdagavond beslist het geval in het Amsterdams Concertgebouw.
Reimanns Lear debuteert in Salzburg
Lear van Aribert Reimann dateert van veertig jaar geleden. Inmiddels heeft het werk al 29 nieuwe ensceneringen beleefd. Nu is het voor het eerst ook tijdens de Salzburger Festspiele te zien. De voorstelling op 23 augustus, de tweede in de reeks, kreeg veel bijval van het publiek. De aanwezige componist betrad het podium en deelde in de vreugde.
Opera in de media: week 35
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 35 (26 augustus – 1 september) aandacht voor vocale concerten tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht en voor de livestream van Wozzeck vanuit Salzburg met Asmik Grigorian als Marie.