Robeco: heerlijk, himmlisch, Mahler
Een lied voor sopraan met orkestbegeleiding werd voor Gustav Mahler aanleiding om er een symfonie van te maken: zijn vierde symfonie, met als slotdeel ‘Wir geniessen die himmlischen Freuden’. Dat was donderdagavond beslist het geval in het Amsterdams Concertgebouw.
Reimanns Lear debuteert in Salzburg
Lear van Aribert Reimann dateert van veertig jaar geleden. Inmiddels heeft het werk al 29 nieuwe ensceneringen beleefd. Nu is het voor het eerst ook tijdens de Salzburger Festspiele te zien. De voorstelling op 23 augustus, de tweede in de reeks, kreeg veel bijval van het publiek. De aanwezige componist betrad het podium en deelde in de vreugde.
Opera in de media: week 35
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 35 (26 augustus – 1 september) aandacht voor vocale concerten tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht en voor de livestream van Wozzeck vanuit Salzburg met Asmik Grigorian als Marie.
Carmina Burana klinkt beschaafd
“Lucas en Arthur Jussen spelen Carmina Burana”, meldt de brochure van de Robeco SummerNights. De populariteit van de broers-pianisten verdringt daarmee het feit dat het beroemde werk door Carl Orff voor groot koor werd geschreven. Dat stond er dus ook woensdag in het Amsterdams Concertgebouw.
Bartoli en Loy vieren succes met Ariodante
Christof Loys productie van Ariodante ging eerder dit jaar in première tijdens de Pfingstfestspiele in Salzburg en oogstte veel succes. Deze zomer werd de uitbundige productie hernomen.
Hollands Diep brengt Julia & Romeo
Muziektheater Hollands Diep brengt vanaf 1 september de voorstelling Julia & Romeo: het bekende verhaal van Shakespeare, verteld vanuit het perspectief van Julia. Het wordt de laatste regie van Cilia Hogerzeil als artistiek leider van het Dordtse gezelschap.
Lady Macbeth triomf voor Mariss Jansons
De enscenering was adembenemend, de cast fantastisch, maar de triomf was voor Mariss Jansons, de breekbare maestro die men had weten over te halen om Lady Macbeth van Mtsensk bij de Salzburger Festspiele te dirigeren. Een ovationeel applaus was zijn beloning.
Cité de l’Opera: Dolora, Ailyn en Diana
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 103.
Hermus leidt Last of the SummerNights
Antony Hermus dirigeert op 31 augustus het Radio Filharmonisch Orkest in de Last of the SummerNights in het Concertgebouw in Amsterdam. Mezzosopraan Karin Strobos is één van de solisten.
Thielemann dirigeert fenomenale Tristan
Tristan und Isolde in de regie van Bayreuther Festspiele-directeur Katharina Wagner ging in 2015 in première en werd direct goed ontvangen. De cast is inmiddels op twee hoofdpunten gewijzigd. Een goede reden voor een nieuw bezoek. Al is het Christian Thielemann die de hoofdrol opeist.