Véronique Gens, de koningin van Cyprus
In het kader van het vijfde Festival Palazzetto Bru Zane in Parijs wekte het Théâtre des Champs-Elysées de opera La Reine de Chypre van Halévy uit een meer dan 150 jaar lange slaap. Onder leiding van Hervé Niquet zong Véronique Gens in de eenmalige concertuitvoering op 7 juni de hoofdrol. We troffen haar de dag na het concert.
Podcast: Intendant Waut Koeken
Sinds februari is Waut Koeken intendant bij Opera Zuid. Zijn keuze voor het Maastrichtse operahuis was bewust: “De beperkte middelen dwingen tot het voortdurend stellen van de vraag naar de absolute essentie”, zegt hij in dit eerste uitgebreide interview met François van den Anker over zijn ervaringen en plannen.
Grove weergave heldenepos Roeland op HF
La chanson de Roland, in het Nederlands bekend als Roelandslied, beschrijft niet de eerste, maar wel de beroemdste confrontatie tussen de islam en het christendom. De Egyptische multimediakunstenaar Wael Shawky kwam op het idee om er een gezongen theaterstuk te maken in het Arabisch. Het Holland Festival plaatste het op 10 en 11 juni in de programmering.
Cité de l’Opera: Sumi Jo, Pretty en Jonas
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 93.
Barcelona: een ideale operabestemming
Op vakantie laten operaliefhebbers hun liefde voor opera niet thuis. Niet zelden speelt een operahuis of een specifieke voorstelling zelfs een belangrijke rol bij de keuze voor een bestemming. Laura Roling verkende onlangs Barcelona als operabestemming. Ze doet verslag.
Aalto sluit seizoen af met sterke Tito
Mozarts opera seria La Clemenza di Tito uit 1791 staat in Duitsland bekend als Titus. Het Aalto-Musiktheater in Essen sluit een succesvol seizoen af met een geslaagde nieuwe productie van deze minder bekende Mozart. Een sterke cast en een uitstekend spelend orkest benadrukken vooral de muzikale kwaliteiten van dit werk.
DNO revancheert zich met nieuwe Salome
Veel liefhebbers van Salome waren vooraf een beetje nerveus. Als het maar niet weer zo’n vreselijke productie zou worden als acht jaar geleden. Na vrijdagavond kon er opgelucht ademgehaald worden: de nieuwe Salome is zeer de moeite waard, De Nationale Opera weet zich overtuigend te revancheren.
Opera Vlaanderen brengt sprookje Sadko
Opera Vlaanderen brengt vanaf 20 juni een productie van de zelden uitgevoerde sprookjesopera Sadko van Rimski-Korsakov. De Amerikaanse regisseur Daniel Kramer verzorgt de regie. Er zijn zes voorstellingen in Gent.
Goerne zingt aangrijpende Kindertotenlieder
Voor Matthias Goerne en de Sächsische Staatskapelle Dresden moet het als een warm bad hebben gevoeld: nog voor de musici hun kunnen donderdagavond vertoonden, kregen ze al een warm onthaal door het Concertgebouw-publiek. De toeschouwers werden niet teleurgesteld.
Opera in de media: week 24
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 24 (10 – 16 juni 2017) aandacht voor de opera Il Templario van Otto Nicolai met Luca Salsi en voor Mahlers Lied von der Erde vanuit Frankrijk.