Operarecensie

-

Kort na zijn geslaagde Wozzeck bij De Nationale Opera trok Christopher Maltman in het Concertgebouw het spoor van Duits expressionisme verder de twintigste eeuw in. Expressief was zijn vertolking van Hanns Eislers Hollywood Songbook zeker! Maltmans imposante bariton, sensitief ondersteund door Julius Drake, vatte deze kameleontische verzameling ballingsliederen in een beklemmende spanningsboog.

Lees meer
Operarecensie

-

Tijdens de Operadagen Rotterdam bracht Kameroperahuis in samenwerking met I Solisti het theaterstuk Before I die, een perfecte mix van gesproken toneel en opera. Hoewel niet met name genoemd, staan de tragische personages Cio-Cio-San en Norma centraal.

Lees meer
Operarecensie

-

Eén van de hoogtepunten van Operadagen Rotterdam 2016 was het optreden van Cappella Mediterranea onder dirigent/oprichter Leonardo García Alarcón in de Rotterdamse Schouwburg. Met L’Orfeo van de jarige Monteverdi presenteerde het ensemble dit jaar in de wat minder theatrale Doelen een voorstelling die op alle fronten een dikke tien scoorde.

Lees meer
AchtergrondBinnenkortFeatured

-

Veerle Sanders is binnenkort te zien bij Opera Zuid als Berta in Il barbiere di Siviglia. Net klaar bij The New Prince in Amsterdam repeteert ze nu voor de première van de Rossini-opera op 20 mei in het Parktheater in Eindhoven. François van den Anker sprak haar in een pauze.

Lees meer
AchtergrondBinnenkortBuitenland

-

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 89.

Lees meer
Operarecensie

-

Een kameropera over het boeiende leven van Camille Érard en haar man Pierre, gebaseerd op de onlangs teruggevonden brieven van Pierre. Componist Robin de Raaff schreef de muziek voor La vie et mort d’Érard, Maarten van Veen leidde het DoelenEnsemble. De conclusie: er had meer in gezeten.

Lees meer
Operarecensie

-

Operadagen Rotterdam interpreteert het begrip ‘opera’ met milde wijdsheid, zo bleek zaterdag in een bijdrage van Muziektheater Transparant en Het Geluid Maastricht. In de voorstelling Het Kanaal werd voornamelijk gesproken.

Lees meer
BinnenkortNieuws

-

Bariton Sergei Leiferkus en sopraan Olesya Golovneva geven op 26 mei een liedrecital in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Begeleid door pianist Semyon Skigin brengen ze liederen van Tsjaikovski, Rachmaninov en Moessorgski.

Lees meer
Operarecensie

-

Robert Carsen heeft zijn productie van Der Rosenkavalier uit 2004 een beetje omgewerkt. De nieuwe versie is lichter van toon en vrolijker, maar wordt grotendeels gedragen door dezelfde vondsten. De voorstelling was zaterdag live in de bioscoop te zien, gepresenteerd als Renée Flemings afscheid van haar paraderol Die Marschallin.

Lees meer
Operarecensie

-

Operadagen Rotterdam heeft de komende vier jaar als thema ‘Lost & Found’. De editie van dit jaar, die vrijdagavond begon, staat in het teken van ‘Departures’. De keuze voor Janáčeks liederencyclus Dagboek van een verdwenene als openingsvoorstelling sloot daar naadloos bij aan.

Lees meer
DELEN

Home