Opera Vlaanderen brengt sprookje Sadko
Opera Vlaanderen brengt vanaf 20 juni een productie van de zelden uitgevoerde sprookjesopera Sadko van Rimski-Korsakov. De Amerikaanse regisseur Daniel Kramer verzorgt de regie. Er zijn zes voorstellingen in Gent.
Goerne zingt aangrijpende Kindertotenlieder
Voor Matthias Goerne en de Sächsische Staatskapelle Dresden moet het als een warm bad hebben gevoeld: nog voor de musici hun kunnen donderdagavond vertoonden, kregen ze al een warm onthaal door het Concertgebouw-publiek. De toeschouwers werden niet teleurgesteld.
Opera in de media: week 24
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 24 (10 – 16 juni 2017) aandacht voor de opera Il Templario van Otto Nicolai met Luca Salsi en voor Mahlers Lied von der Erde vanuit Frankrijk.
De operazomer in: Verbier
Het is bijna zomer. Tijd om vooruit te blikken naar de grote operafestivals die de komende tijd hun deuren openen. In deel vier: het Verbier Festival, waar Zwitserse Alpenpieken ruim twee weken lang het decor vormen voor concerten, recitals en masterclasses.
Opéra Royal beëindigt seizoen met Otello
De Opéra Royal de Wallonie in Luik brengt vanaf 16 juni zes voorstellingen van Verdi’s opera Otello. Tenor José Cura zingt de hoofdrol, intendant Stefano Mazzonis di Pralafera verzorgt de regie.
Kaufmann ontroert in persoonlijke Mahler
De Duitse tenor Jonas Kaufmann was een paar maanden afwezig door ziekte, maar hij is weer terug op de operatonelen en concertpodia, zoals het Amsterdamse publiek afgelopen zondag kon meemaken, en zet zijn comeback luister bij met een opname van Das Lied von der Erde.
Discografie: Salome
Na de desastreuze productie van Peter Konwitschny in 2009 is Salome vanaf 9 juni terug op het toneel van De Nationale Opera, in een nieuwe regie. Tijd voor Basia Jaworski om haar discografie van Richard Strauss’ opera te herzien en te updaten.
Cité de l’Opera: Jonas, Eva-Maria en Ab
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 92.
Pracht alom in magnifieke Mariavespers
Het Holland Festival opende dit weekend met Pierre Audi’s visie op Monteverdi’s Mariavespers, een coproductie met De Nationale Opera. In de Gashouder van de Westergasfabriek omringde Audi het publiek met een ‘klankregie’, meer ritueel dan drama. Dirigent Raphaël Pichon en zijn ensemble Pygmalion lieten het flamboyante aspect gelukkig geenszins onbetuigd.
Widmann kleurt zijn opera babylonisch bont
Spraakverwarring, hangende tuinen, erotische vrijheid, oord van ballingschap: allemaal begrippen verbonden aan de naam Babylon, de metropool uit de oudheid. De Duitse componist Jörg Widmann maakte er in 2012 een opera over, op een libretto van de Duitse schrijver Peter Sloterdijk. De NTR ZaterdagMatinee verzorgde op 3 juni een concertante uitvoering.