Kaufmann maakt borst nat voor Otello
Het is één van zijn grootste roldebuten en zonder twijfel het hoogtepunt van het Londense operaseizoen: vanaf 21 juni zingt primo uomo Jonas Kaufmann de titelrol in Verdi’s opera Otello bij het Royal Opera House. Place de l’Opera reisde naar Londen voor een gesprek met de Duitse tenor, dirigent Antonio Pappano en regisseur Keith Warner.
Opera in de media: week 23
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 23 (3 – 7 juni 2017) aandacht voor operette bij Ernst Daniël en op Arte en voor de geboortedag van Edward Elgar.
De operazomer in: Salzburg
Het is bijna zomer. Tijd om vooruit te blikken naar de grote operafestivals die de komende tijd hun deuren openen. In deel drie: de Salzburger Festspiele, dat de crème de la crème uit de operawereld samenbrengt in een chique viering van het operagenre.
De Doelen besluit Shakespeare-serie
De Doelen sluit op zaterdag 3 juni zijn theatrale concertserie rond het toneelstuk The Tempest van Shakespeare af. ’s Middags wordt deel drie opgevoerd in de Laurenskerk, ’s avonds is er een afsluitend slagwerkspektakel in de Trompenburg Tuinen.
Marc Pantus zingt Franse muziek
Bas-bariton Marc Pantus is vaste bespeler van de Waalse Kerk in Amsterdam. Na vorig seizoen de drie Schubert-cycli te hebben uitgevoerd, is hij dit jaar terug in het gebouw aan het Walenpleintje met drie recitals onder de titel Songs on Sunday Afternoon. Komende zondag is de voertaal Frans.
Inleiding: DNO brengt nieuwe Salome
“Based on a true story”, zou vandaag het opschrift luiden. Richard Strauss’ opera Salome kent een lange voorgeschiedenis, waarin het oorspronkelijke bijbelse verhaal steeds andere artistieke vormen aannam. Peter Franken schetst in aanloop naar de première van een nieuwe Salome bij De Nationale Opera de achtergronden.
Don Carlo verliest glans bij derde reprise
Nicholas Hytners productie van Don Carlo is al geruime tijd een vaste waarde in het repertoire van het Royal Opera House. Deze maand was de derde reprisereeks van de voorstelling te zien. Helaas, de glans is er een beetje vanaf.
Integere uitvoering van Der Konsul
Hoewel eind jaren veertig geschreven, is Gian Carlo Menotti’s vluchtelingendrama Der Konsul beklemmend actueel. De enscenering van Katja Bening bij het Theater Krefeld Mönchengladbach is echter geheel conform Menotti’s libretto en regieaanwijzingen, zonder een spoor van transpositie naar het heden. Deze integere benadering blijkt zeer effectief.
Cité de l’Opera: Thomas, Tom en Nora
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 91.
Operadagen: Ondergedompeld in verveling
Post uit Hessdalen bracht op Operadagen Rotterdam 2017 twee voorstellingen voor verschillende doelgroepen. Voor volwassenen was er Poolnacht in een desoriënterend donker sneeuwlandschap en speciaal voor kinderen vanaf 5 jaar speelde Pakman in een trailer. Twee opties van verveling, zag gastrecensent Hilde van Beek.