Operadagen: dikke tien voor Monteverdi
Eén van de hoogtepunten van Operadagen Rotterdam 2016 was het optreden van Cappella Mediterranea onder dirigent/oprichter Leonardo García Alarcón in de Rotterdamse Schouwburg. Met L’Orfeo van de jarige Monteverdi presenteerde het ensemble dit jaar in de wat minder theatrale Doelen een voorstelling die op alle fronten een dikke tien scoorde.
Veerle Sanders wil opera laten leven
Veerle Sanders is binnenkort te zien bij Opera Zuid als Berta in Il barbiere di Siviglia. Net klaar bij The New Prince in Amsterdam repeteert ze nu voor de première van de Rossini-opera op 20 mei in het Parktheater in Eindhoven. François van den Anker sprak haar in een pauze.
Cité de l’Opera: Stuart, Elīna en Eric
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 89.
Operadagen: kameropera over de Érards
Een kameropera over het boeiende leven van Camille Érard en haar man Pierre, gebaseerd op de onlangs teruggevonden brieven van Pierre. Componist Robin de Raaff schreef de muziek voor La vie et mort d’Érard, Maarten van Veen leidde het DoelenEnsemble. De conclusie: er had meer in gezeten.
Het Kanaal biedt scherp drama
Operadagen Rotterdam interpreteert het begrip ‘opera’ met milde wijdsheid, zo bleek zaterdag in een bijdrage van Muziektheater Transparant en Het Geluid Maastricht. In de voorstelling Het Kanaal werd voornamelijk gesproken.
Leiferkus en Golovneva geven liedrecital
Bariton Sergei Leiferkus en sopraan Olesya Golovneva geven op 26 mei een liedrecital in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Begeleid door pianist Semyon Skigin brengen ze liederen van Tsjaikovski, Rachmaninov en Moessorgski.
Groissböck en Garanča top in Rosenkavalier
Robert Carsen heeft zijn productie van Der Rosenkavalier uit 2004 een beetje omgewerkt. De nieuwe versie is lichter van toon en vrolijker, maar wordt grotendeels gedragen door dezelfde vondsten. De voorstelling was zaterdag live in de bioscoop te zien, gepresenteerd als Renée Flemings afscheid van haar paraderol Die Marschallin.
Operadagen opent met Janáčeks Dagboek
Operadagen Rotterdam heeft de komende vier jaar als thema ‘Lost & Found’. De editie van dit jaar, die vrijdagavond begon, staat in het teken van ‘Departures’. De keuze voor Janáčeks liederencyclus Dagboek van een verdwenene als openingsvoorstelling sloot daar naadloos bij aan.
Hondenhartje is voor iedereen
Vanavond (13 mei) gaat bij De Nationale Opera een nieuwe familievoorstelling in première. Hondenhartje, losjes gebaseerd op A Dog’s Heart, is een stoere opera voor iedereen vanaf 8 jaar. Marcel Sijm regisseert, Alexander de Jong speelt Eiso, één van de scheepsjongens. François van den Anker sprak met beiden.
Audi’s Madrigalen beleven sterke reprise
De Nationale Opera hernam donderdag in zijn decoratelier in Amsterdam-Zuidoost met succes de productie Madrigalen. In de voorstelling combineert regisseur Pierre Audi op sterke wijze drie madrigalen van de oude, en toch ook moderne, meester Claudio Monteverdi.