Opera in de media: week 21
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 21 (20 – 26 mei 2017) aandacht voor The Sixteen in Rotterdam, Rodelinda uit Madrid en The Winter’s Tale van Ryan Wigglesworth.
Diana Damrau brengt ode aan Meyerbeer
De gevierde Duitse sopraan Diana Damrau heeft een volledige cd gewijd aan het repertoire van haar kosmopoliete landgenoot Giacomo Meyerbeer. Een prachtig initiatief, al zijn er wel kanttekeningen te plaatsen bij de uitvoering.
De operazomer in: Glyndebourne
Het is bijna zomer. Tijd om vooruit te blikken naar de grote operafestivals die de komende tijd hun deuren openen. In deel één: Glyndebourne, het bekendste Britse operafestival, dat met zijn pittoreske atmosfeer en bekende zangersnamen ieder jaar tienduizenden bezoekers trekt.
Maltman zingt aangrijpend Songbook
Kort na zijn geslaagde Wozzeck bij De Nationale Opera trok Christopher Maltman in het Concertgebouw het spoor van Duits expressionisme verder de twintigste eeuw in. Expressief was zijn vertolking van Hanns Eislers Hollywood Songbook zeker! Maltmans imposante bariton, sensitief ondersteund door Julius Drake, vatte deze kameleontische verzameling ballingsliederen in een beklemmende spanningsboog.
Before I die: publiek als ramptoeristen
Tijdens de Operadagen Rotterdam bracht Kameroperahuis in samenwerking met I Solisti het theaterstuk Before I die, een perfecte mix van gesproken toneel en opera. Hoewel niet met name genoemd, staan de tragische personages Cio-Cio-San en Norma centraal.
Operadagen: dikke tien voor Monteverdi
Eén van de hoogtepunten van Operadagen Rotterdam 2016 was het optreden van Cappella Mediterranea onder dirigent/oprichter Leonardo García Alarcón in de Rotterdamse Schouwburg. Met L’Orfeo van de jarige Monteverdi presenteerde het ensemble dit jaar in de wat minder theatrale Doelen een voorstelling die op alle fronten een dikke tien scoorde.
Veerle Sanders wil opera laten leven
Veerle Sanders is binnenkort te zien bij Opera Zuid als Berta in Il barbiere di Siviglia. Net klaar bij The New Prince in Amsterdam repeteert ze nu voor de première van de Rossini-opera op 20 mei in het Parktheater in Eindhoven. François van den Anker sprak haar in een pauze.
Cité de l’Opera: Stuart, Elīna en Eric
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 89.
Operadagen: kameropera over de Érards
Een kameropera over het boeiende leven van Camille Érard en haar man Pierre, gebaseerd op de onlangs teruggevonden brieven van Pierre. Componist Robin de Raaff schreef de muziek voor La vie et mort d’Érard, Maarten van Veen leidde het DoelenEnsemble. De conclusie: er had meer in gezeten.
Het Kanaal biedt scherp drama
Operadagen Rotterdam interpreteert het begrip ‘opera’ met milde wijdsheid, zo bleek zaterdag in een bijdrage van Muziektheater Transparant en Het Geluid Maastricht. In de voorstelling Het Kanaal werd voornamelijk gesproken.