Orkest Achttiende Eeuw op tour met Fidelio
Het Orkest van de Achttiende Eeuw geeft van 27 januari tot en met 1 februari vier semiscenische voorstellingen van Fidelio in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Arnold Bezuyen en Katrin Kapplusch zingen de hoofdrollen.
Actie: Met korting naar Philippe Jaroussky
Countertenor Philippe Jaroussky en het Freiburger Barockorchester spelen op 25 januari werken van Bach en Telemann in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Lezers van Place de l’Opera krijgen 15,50 euro korting op kaarten.
NBE brengt Don Giovanni als pocketopera
Het Nederlands Blazers Ensemble gaat vanaf 26 januari op tournee met ‘Don Giovanni de pocketopera’. Toneelschrijver Flip Broekman heeft Mozarts bekende opera herschreven. Johannette Zomer, Frans Fiselier en Bernard Loonen vertolken de rollen.
Reisopera houdt eerste OperaLunch 2017
Sopraan Ellen Valkenburg, pianiste Andrea Vasi en contrabassist James Oesi verzorgen op maandag 30 januari een OperaLunch in Theater Concordia in Enschede. De OperaLunch is een initiatief van de Nederlandse Reisopera en Concordia om jong muziektheatertalent voor het voetlicht te brengen.
Wagnergenootschap eert Wieland Wagner
Het Wagnergenootschap Nederland organiseert op zaterdag 28 januari een Wieland Wagner Symposium in het Goethe Institut in Amsterdam, met bijdragen van Michael Eisenblätter, Josef Lienhart, Willem Bruls, Paul Korenhof en Camiel Boomsma.
Cité de l’Opera: Jackie, Calixto en Jan
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 72.
Met brengt Roméo et Juliette in de bioscoop
De Metropolitan Opera vervolgt zijn Live in HD-serie in de bioscoop op zaterdag 21 januari met de romantische opera Roméo et Juliette van Charles Gounod. Vittorio Grigolo en Diana Damrau vormen het beroemde liefdespaar.
Speelse charme domineert Acis & Galatea
Is opera altijd vol luidruchtig pathos? Met Händels Acis & Galatea maakt BarokOpera Amsterdam brandhout van zulke vooroordelen. Maar de zorgeloze aanpak poetst iets te veel scherpe kantjes weg. Een weldadige intimiteit compenseerde bij de première in Den Haag enkele muzikale rafels.
Simons’ Serail: doeltreffend theatraal
De Nationale Opera bracht vrijdag Die Entführung aus dem Serail in première. Johan Simons kwam terug naar Amsterdam om zijn regie van 2008 iets aan te passen. De voorstelling, eigenlijk een Singspiel en geen opera, combineerde in de handen van Simons fraaie muziek met doeltreffend theater.
Opera-academie speelt mooie Cendrillon
Studenten van de Dutch National Opera Academy voeren momenteel in het Haagse conservatorium de minder bekende opera Cendrillon van Jules Massenet op. Donderdag was de première en het werk kwam aardig uit de verf.