Hongaars festival focust op BartókPlus
Het operafestival in het Hongaarse Miskolc richt zich dit jaar op onder meer de vrije interpretatie van het werk van de componist aan wie het festival deels gewijd is, Béla Bartók. Het is het jaar van zijn 135e geboortedag en het moment dat de auteursrechten vrijkomen. Vandaar de festivaltitel: Free after Bartók.
Kamerkoor schildert en schittert in Händel
Ver voor filmregisseurs Cecil B. DeMille en Ridley Scott maakte Händel het bijbelboek Exodus al tot spektakel. Maar een kaskraker werd zijn oratorium Israel in Egypt niet. Laaiend enthousiasme was er zaterdag wel voor het Nederlands Kamerkoor, dat in het Amsterdamse Muziekgebouw majestueus door de notenzee trok.
Bruisende barok in Amore Siciliano
In het weekend dat bezoekers van Operadagen Rotterdam in het water konden staren voor de eerste onderwateropera of onder de gewelven van de stad Orfeo konden beleven, was er ook bezoek van Cappella Mediterranea. Het barokensemble bracht een bruisende voorstelling voor een laaiend enthousiast publiek.
Werner Güra: zanger met allure
In de zaal Hertz in het Utrechtse TivoliVredenburg brachten de Duitse tenor Werner Güra en zijn begeleider Christoph Berner vrijdagavond een romantische liederenavond met liederen van Clara en Robert Schumann en Brahms. De gedragen liederen hadden de meeste overtuigingskracht.
In a Landscape pakt het publiek
Orkestleden die een flinke stap uit hun comfortzone zetten, spannende muziek en een alt met een dijk van een stem: In a Landscape, onder regie van Sjaron Minailo, was een mooie ervaring in de Grote Zaal van de Doelen, op de late vrijdagavond. Classical Next en Operadagen Rotterdam tekenden ervoor.
Opera in de media: week 22
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 20 (28 – 3 juni 2016) onder meer aandacht voor Janácek uit Wenen en L’Amico Fritz van Mascagni uit Venetië.
Håkon Kornstad blendt jazz en opera
Er heerst veel drukte op het muzikale plein waarop zowel de Boulevard de l’Opera uitkomt als The A Train een station heeft. Al sinds Gershwin wordt er gecrossoverd tussen wat elkaar op het eerste gezicht uitsluit: improvisatie in de jazz en hele precieze noten zingen in de opera. Maar het kan samen, zo bewees Håkon Kornstad bij Operadagen Rotterdam!
McFadden valt op in Il Ballo delle Ingrate
Tijdens het tweede deel van Operadagen Rotterdam is er veel aandacht voor barok. Een productie op basis van Il Ballo delle Ingrate van Monteverdi ging donderdag in première, met een opvallende rol voor Claron McFadden.
Opera meets Jazz opent ZeelandJazz
Het programma ‘Italian Opera meets Jazz’, dat onlangs opgevoerd werd in het Concertgebouw in Amsterdam, beleeft op 9 juni nog een uitvoering, ter opening van het nieuwe jazzfestival ZeelandJazz. Sopraan Claron McFadden soleert.
Operadagen: Salome tussen de schuifdeuren
Tijdens Operadagen Rotterdam is tweemaal een bewerking van Salome van Strauss te zien. Het stuk wordt gebracht als een act in een Berlijnse nachtclub met een hint naar David Lynch, zo wil het programmaboekje. De werkelijkheid is anders, zo bleek woensdagavond. Meer dan een aardige Salome tussen de schuifdeuren werd het niet.