Nederlandse opera-aria’s in Kröller-Müller
401NederlandseOperas.nl organiseert op zondag 29 mei een concert met aria’s uit Nederlandse opera’s in het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Het concert is onderdeel van een groter project om Nederlandse en Vlaamse opera’s weer op de kaart te zetten.
Een Franse parel van Honegger en Ibert
De Fransman Jacques Ibert en de Zwitser Arthur Honegger componeerden in de jaren dertig van de vorige eeuw samen een opera: L’Aiglon. Het stuk was in eerste instantie een hit, maar werd daarna vergeten. Decca zet de opera voor het eerst op cd.
Cité de l’Opera: Matthew, Ruth en Bora
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 38.
Bartoli zingt West Side Story in Salzburg
Leonard Bernsteins West Side Story in de Felsenreitschule in Salzburg, met het Simón Bolívar Symphony Orchestra in de bak, het Salzburger Bachchor op het toneel en Cecilia Bartoli als een oudere Maria: wie had gedacht dat dat ooit zou gebeuren? De Salzburger Pfingstfestspiele realiseerde de productie.
Ook Operadagen: Le docteur miracle
Bijna verborgen in het volle programma van Operadagen Rotterdam – vol avant-gardemuziektheater, performances en belevingsproducties – zat een operette van Charles Lecocq. Volksopera, een Vlaams gezelschap dat net gestart is, bracht de eenakter Le docteur miracle, die we te danken hebben aan Jacques Offenbach.
Zauberflöte heropent Openluchttheater Ede
Het Openluchttheater Ede heropent op 4 juni met een productie van Die Zauberflöte van Mozart. Sopraan Wiebke Göetjes voert de regie, zangers als Jeroen de Vaal, Robbert Muuse en Tamar Niamut soleren in de cast.
Première Aan het einde van de dag
Samen met de Doelen bracht Operadagen Rotterdam de afgelopen dagen de wereldpremiere van een kameropera van Peter-Jan Wagemans, op de stem geschreven van Alexander Oliver. Net als de voorgangers Legende en Andreas weent is Aan het einde van de dag geestig, origineel en innemend relativerend.
Opera Zuid presenteert lichte Bohème
Regisseur Waut Koeken aarzelde toen Miranda van Kralingen hem vroeg voor de regie van La Bohème. Hij zei uiteindelijk ‘ja’ en ging aan de slag. Het resultaat: een aantrekkelijke voorstelling die recht doet aan het werk van Puccini en zijn librettisten met licht aangezet drama. Meer cappuccino dan panna montata.
Bellini’s Straniera mist overtuigingskracht
Oude tijden leken te herleven in het Concertgebouw, vorige week zaterdag: in de NTR ZaterdagMatinee stond een relatief onbekende belcanto-opera op het programma, La Straniera van Vincenzo Bellini. Jammer genoeg kwam het wat onevenwichtige werk niet overtuigend tot leven.
Toxic Psalms bewijst belang Operadagen
Met een (inval)cultuurwethouder, een heuse minister en vooral veel verrassend muziektheater is Operadagen Rotterdam geopend. De eerste grotezaalvoorstelling bewees meteen het belang van het nu elf jaar oude festival: Toxic Psalms van Carmina Slovenica paart inhoud aan theatrale perfectie.