Miricioiu: keizerin van de ZaterdagMatinee
Al decennialang wordt sopraan Nelly Miricioiu op handen gedragen door het ZaterdagMatinee-publiek in Amsterdam. Onlangs was de diva terug in Amsterdam, nu voor masterclasses. Place de l’Opera trof haar en sprak over lesgeven, concoursen, realisme en verismo.
Herheim creëert grandioze Meistersinger
Wat een regisseur! Stefan Herheims enscenering van Die Meistersinger von Nürnberg bij de Opéra national de Paris weet het publiek zes uur lang te fascineren en te boeien, zonder een moment van verveling.
Opera in de media: week 13
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 13 (26 maart – 1 april 2016) onder meer aandacht voor Johann Sebastian Bach, Péter Eötvös en Richard Wagner.
Strauss’ vergeten intermezzo in Berlijn
Weinig operaliefhebbers zullen het werk kennen: Die ägyptische Helena. De Deutsche Oper Berlin hernam afgelopen weekend een productie uit 2008 van Richard Strauss’ opera. Een absolute topavond voor liefhebbers van Strauss.
‘Opera voor beginners’ vernieuwd
Place de l’Opera heeft het gedeelte ‘Opera voor beginners’ vernieuwd. Het bestaat nu uit drie delen: Wat is opera?, Fabels & feiten en De Operakijkwijzer. Een handige tool voor debutanten om het operagenre te leren kennen.
Flitsende Cimarosa bij Opera Forward
De Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid toeren door het land met een coproductie van een vrijwel vergeten opera: Cimarosa’s Il matrimonio segreto uit 1792. In het kader van het Opera Forward Festival deed de voorstelling woensdag de Stadsschouwburg Amsterdam aan.
Fraai Matthäus-debuut van Heras-Casado
Deze week brengt het Rotterdamse Philharmonisch Orkest de Matthäus-Passion van Bach onder dirigent Pablo Heras-Casado, die met dat werk debuteert. Zijn Bach is helder en licht, de koren zijn fantastisch, maar de vocale solisten zijn niet allemaal ideaal gecast.
Opera Forward: vijf jonge makers (4)
Hoe ziet de nieuwe generatie operamakers de toekomst van het genre? Place de l’Opera legde de vraag voor aan twee componisten en drie regisseurs die voor het Opera Forward Festival van De Nationale Opera zogenoemde talentenopera’s creëerden. In deel vier: de regisseurs Isa van Dam (22) en Lisa Giezen (23), wier opera It is there if you see it / It is there if you hear it vandaag in première gaat.
Blank Out: schets voor een 3D-opera
Niet in het theater aan het Waterlooplein, maar in het Muziekgebouw aan ’t IJ ging Blank Out van Michel van der Aa in première, als onderdeel van het eerste Opera Forward Festival. De ‘chamber opera for soprano, baritone, choir and 3D film’, zoals de ondertitel luidt, biedt het oor veel moois. Het oog raakt echter snel uitgekeken.
Only the Sound Remains: hemels én aards
Een hemelse opera: dat is het eerste wat je leest op de website van De Nationale Opera bij het zoeken naar Only the Sound Remains. De double bill van componiste Kaija Saariaho en regisseur Peter Sellars bewees dinsdag inderdaad hemels te zijn. Maar tegelijk ook aards.