Ignatovich: een beetje bang voor Emma
Haar volledige naam luidt Svetlana Aksenova-Ignatovich, maar haar impresario vond enkel Ignatovich beter. Korter en makkelijker. De Russische sopraan debuteerde in 2012 bij De Nationale Opera en keert dit seizoen tweemaal terug, in Chovansjtsjina en Pique Dame. Een gesprek over haar rollen en haar dromen.
Chovansjtsjina: Moessorgski’s testament
Modest Moessorgski’s monumentale laatste opera was in 2014 al eens bij de zuiderburen te zien. Vanaf 27 februari speelt De Nationale Opera Chovansjtsjina in Amsterdam. Het is een pittig werk met een lastig verhaal. Een blik op de achtergronden kan dus niet schaden.
Cité de l’Opera: Wende, Allan en Adele
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 24.
Tatarstan op tournee met Il trovatore
De Staatsopera van Tatarstan maakt van 23 februari tot en met 20 maart een tournee door Nederland met Verdi’s opera Il trovatore. De rollen worden bezet met solisten uit het eigen huisensemble.
Seizoen De Nationale Opera 2016/2017
De Nationale Opera brengt in seizoen 2016/2017 zeven nieuwe producties, een wereldpremière, twee coproducties die voor het eerst Amsterdam aandoen en vier reprises. Lees verder voor een overzicht van de programmering.
Alles is zwart in Otello bij Opera Vlaanderen
Otello blijkt anno 2016 een problematische opera te zijn. Opera Vlaanderen bracht vrijdagavond in Antwerpen een nieuwe productie van Giuseppe Verdi’s meesterwerk in première, maar de voorstelling kwam, behoorlijk letterlijk, niet uit de verf.
Von Otter: eeuwig jeugdige muzendochter
Schijnbaar onsamenhangend was het recital van mezzosopraan Anne Sofie von Otter en pianist Kristian Bezuidenhout: vocale werken van vier componisten in drie talen, met daartussen soloklavierstukken. De eenheid school echter in de symbiose. Beide vedetten gunden elkaar alle eer, maar wisten tegelijkertijd een ijzersterk muzikaal verbond te smeden.
Così anno 2016: Big love, Big data
Opnieuw heeft Het Geluid Maastricht een voorstelling gemaakt die parallel loopt aan een tournee van de Nederlandse Reisopera. De Reisopera-productie Così fan tutte leidde tot de voorstelling Big love, Big data. De makers willen met minimale middelen de grote onzichtbare dingen van de liefde anno 2016 grijpbaar maken.
Man en Mythe: de biografie van Pierre Audi
Naar aanleiding van Pierre Audi’s zilveren jubileum – hij was in 2013 een kwarteeuw werkzaam bij De Nationale Opera – heeft Roland de Beer een uitgebreide biografie over de artistiek directeur geschreven: Man en Mythe. Aan dit project is vanaf 2012 gewerkt en het resultaat mag er zijn. Om met dr. Schön te spreken: “Das war ein Stück Arbeit!”
Jonge cast overtuigt in bleke Così fan tutte
De Nederlandse Reisopera trekt momenteel met een nieuwe productie van Mozarts Così fan Tutte door het land. In het relatief grote Carré was de stijlvolle zang van de jonge cast, begeleid door een energiek spelend Orkest van het Oosten onder Arnoud Oosterbaan, het stralende middelpunt van de voorstelling. De kleurloze regie wist minder te overtuigen.