Fraaie zomernacht in Gelsenkirchen
Het Musiktheater im Revier is een wonderschoon gebouw uit de jaren vijftig, een kroonjuweel van het ‘moderne’ bouwen in de stijl van de jaren dertig. Het huis staat bekend om zijn originele programmering en kan kwalitatief wedijveren met de theaters in het nabijgelegen Essen en Düsseldorf. De nieuwe productie van Brittens A Midsummer Night’s Dream in Gelsenkirchen bevestigt deze reputatie volledig.
Cité de l’Opera: feest, feest, Syrië
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 10.
Van top tot teen tintelende Tamerlano
Zijn decors, kostuums en regie slechts franje op de operataart? Ook zonder dit alles zinderde Händels Tamerlano zondag in Amsterdam van de theatrale hoogspanning. Fred Luiten Concertorganisatie zorgde voor een topbezetting en een dirigent wiens enthousiasme, op één curieus moment na, onstuitbaar bleek.
Gilbertsson: “Ik wilde zo graag bariton zijn”
De IJslandse tenor Elmar Gilbertsson vertrok in 2007 na zijn muziekstudie in Reykjavik naar Nederland. Hij werkt vaak in ons land en zong in verschillende producties van Opera Zuid. Daar staat hij binnenkort in Rigoletto, als Il duca di Mantova. Een gesprek over zijn loopbaan en zijn Verdi-debuut.
Die Fledermaus in de onderwereld
Het koor Viva la Musica speelt op 21 en 22 november in Theater Markant in Uden een kruising tussen Die Fledermaus van Strauss en Orpheus in de onderwereld van Offenbach: Fledermaus in de onderwereld.
Opera Gala: DNO viert verjaardag in stijl
Je vijftigste verjaardag vier je in stijl. Dat had De Nationale Opera goed begrepen. In aanwezigheid van prinses Beatrix trakteerde het Amsterdamse operahuis zijn publiek vrijdag 6 november op een heus Opera Gala, vol muzikale juweeltjes.
Overrompeld door Carsens Carmélites
De succesproductie Dialogues des Carmélites van De Nationale Opera is het werk van niet één maar vele genieën. Voorop Francis Poulenc, die in mijn ogen de beste opera ooit componeerde. Maar ook regisseur Robert Carsen, dirigent Stéphane Denève en de voltallige cast leveren geniale en onmisbare bijdragen.
Christie opent de hemel in Theodora
Händel was erg content met zijn voorlaatste oratorium Theodora. Hij vond het één van zijn beste werken. William Christie en Les Arts Florissants bewezen zaterdagmiddag Händels gelijk met een werkelijk sublieme uitvoering in de NTR ZaterdagMatinee.
Don Giovanni, anno 1815: faire la fête
De bewerking die BarokOpera Amsterdam in de theaters brengt van Mozarts Don Giovanni is interessant door het concept en de achtergronden, maar vooral erg innemend als voorstelling. Laagdrempelig voor beginnende liefhebbers en aanbevolen voor kenners, die nieuw licht zien en horen op de aloude operaheld.
Opera in de media: week 46
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 46 (7 – 13 november 2015) onder meer aandacht voor de muziekkeus van kunstmanager Els van der Plas, Händel in de Matinee en veel zang op Radio 4.