Christie opent de hemel in Theodora
Händel was erg content met zijn voorlaatste oratorium Theodora. Hij vond het één van zijn beste werken. William Christie en Les Arts Florissants bewezen zaterdagmiddag Händels gelijk met een werkelijk sublieme uitvoering in de NTR ZaterdagMatinee.
Don Giovanni, anno 1815: faire la fête
De bewerking die BarokOpera Amsterdam in de theaters brengt van Mozarts Don Giovanni is interessant door het concept en de achtergronden, maar vooral erg innemend als voorstelling. Laagdrempelig voor beginnende liefhebbers en aanbevolen voor kenners, die nieuw licht zien en horen op de aloude operaheld.
Opera in de media: week 46
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 46 (7 – 13 november 2015) onder meer aandacht voor de muziekkeus van kunstmanager Els van der Plas, Händel in de Matinee en veel zang op Radio 4.
Discografie: Dialogues des Carmélites
Er zijn van die opera’s die je gewoon niet kunt verpesten. Dialogues des Carmelités van Francis Poulenc is er zo eentje. Een overzicht van enkele fraaie registraties op cd en dvd.
Weinbergs eersteling Die Passagierin op dvd
Mieczysław Weinbergs eerste opera Die Passagierin ging in 2010 in première in Bregenz. NEOS bracht de voorstelling al eens uit op dvd en nu heeft Arthaus Musik daar een uitgave aan toegevoegd. De productie en de opera zijn het meer dan waard.
Michelle Breedt: nieuwsgierig en leergierig
De Zuid-Afrikaanse mezzosopraan Michelle Breedt behoort tot de besten in haar vak. In november is ze in Amsterdam te zien, in Dialogues des Carmélites. Basia Jaworski sprak met haar over haar aanpak, haar succesrollen en haar toekomst.
Het Geluid wint Berliner Opernpreis
Muziektheatercollectief Het Geluid Maastricht heeft de Berliner Opernpreis 2016 gewonnen voor zijn productie Wesendonck-Lieder Heute. Als onderdeel van de prijs wordt een Duitstalige versie van de productie volgend jaar opgevoerd bij de Neuköllner Oper in Berlijn.
Coote zingt Kindertotenlieder bij NedPhO
Mezzosopraan Alice Coote zingt op 14 en 15 november Mahlers Kindertotenlieder bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Marc Albrecht leidt de concerten in het Concertgebouw in Amsterdam, waarin ook werken van Ruzicka en Schubert klinken.
Hoe klonk Don Giovanni anno 1815?
Op 7 december 1815 bezocht koning Willem I een uitvoering van Don Giovanni in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Tweehonderd jaar later brengt BarokOpera Amsterdam de voorstelling Don Giovanni, anno 1815, een politiek-historische revue rond die Haagse uitvoering van Mozarts opera. Artistiek leidster Frédérique Chauvet licht de productie toe.
Van Sandwijk en Morsch zingen Schumann
Rosanne van Sandwijk en André Morsch geven op dinsdag 10 november samen een liedrecital in het Concertgebouw in Amsterdam, begeleid door pianist Julius Drake. Centraal staat Robert Schumann en zijn ‘annus mirabilis’ 1840.