Osmaanse Vivaldi-opera herleeft in Zürich
Barokorkest La Scintilla brengt momenteel Vivaldi’s opera La verità in cimento in het Opernhaus Zürich. Jan Philipp Gloger zorgt voor een heldere, hedendaagse enscenering, voorzien van de frisse, knappe stemmen van onder anderen Julie Fuchs en Christophe Dumaux.
Private View maakt ambities deels waar
Eén van de pijlers van deze editie van Operadagen Rotterdam was de Nederlandse première van Private View, de eerste opera van de Vlaamse componiste Annelies Van Parys. Muzikaal en theatraal de moeite waard, zo bleek donderdagavond, maar inhoudelijk raakte de voorstelling verstrikt in zijn thema’s.
Van Bergeijk maakt zijn eigen Zauberflöte
Nadat hij eerder bewerkingen van Falstaff en Don Giovanni maakte bij Opera Spanga, heeft componist Floris van Bergeijk zich nu aan een geheel nieuwe versie van Die Zauberflöte gezet voor het Friese gezelschap. “2 procent Mozart, 98 procent mijn eigen muziek.”
Kirchschlager zingt Schumann-liederen
Angelika Kirchschlager geeft op dinsdag 2 juni samen met pianist Julius Drake een liedrecital in het Concertgebouw. Op haar programma staan enkel liederen van Robert Schumann. De rode draad: de liefde.
Kentridge regisseert Lulu bij DNO
De Nationale Opera brengt op 1 juni in het kader van het Holland Festival een nieuwe productie van Alban Bergs opera Lulu in première. William Kentridge tekent voor de enscenering, het Koninklijk Concertgebouworkest onder Lothar Zagrosek zit in de bak.
Operadagen: Langs brave muziektheater
De afscheidstournee van het Amerikaanse kwartet Anonymous 4 werd van muziek voorzien door David Lang, één van de speciale gasten van Operadagen Rotterdam. Zijn werk love fail bleek mooi en meeslepend, maar ook een beetje braaf. Het kwartet zong het met grote vocale precisie, binnen een subtiele enscenering.
Operadagen: Amadigi doorbreekt grenzen
Amadigi Remixed, uitgevoerd door Codarts-studenten, volgt de idealen van Operadagen Rotterdam in het doorbreken van grenzen en het zoeken naar nieuw publiek. Toch bleef het resultaat op pinkstermaandag enigszins steken in goede bedoelingen. Wat niets afdoet aan de inzet van de jeugdige musici.
Parijse opera rehabiliteert Le Roi Arthus
Na een productie van Le Cid in maart en april heeft de Opéra National de Paris deze weken wederom een zelden gespeelde Franse opera op het programma staan: Le Roi Arthus van Ernest Chausson. Een trio topzangers gaf het werk prachtig vorm. Iets wat minder gold voor regisseur Graham Vick.
Spannende Rusalka kapseist in slotscène
Met een spannende en strak geregisseerde productie van Rusalka heeft Lotte de Beer afgelopen zaterdagavond haar debuut gemaakt bij het Aalto-Musiktheater in Essen. Haar interpretatie van de slotscène riep echter wel bedenkingen op.
Operadagen: Mozart in het dons
Traditie tijdens Operadagen Rotterdam is een ad-hocproductie door de acteurs die doorgaans het theater aan het Schouwburgplein vullen zonder daarbij te zingen. Dit jaar heette het project In bed with Mozart. De componist zou zelf aan het slot worden bedolven onder de kussens.